Okul yöneticilerinin kendilerini geliştirme düzeyleri ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, other, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMET DURDU

Danışman: Cem Tuna

Özet:

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin kendilerini geliştirme düzeyleri

ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda

araştırmada nicel yöntem takip edilmiş olup araştırma ilişkisel tarama modelinde

yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu 334 yöneticiden oluşmaktadır.

Çalışmanın verileri için “Kendini Geliştirme Ölçeği” ile “Yönetici Öz Yeterlik

Algısı Ölçeği” kullanılmış olup verilerin analizinde SPSS 25.0 programından

yararlanılmıştır.

Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin

çok yüksek düzeyde olduğu, okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin

cinsiyet, yaş, eğitim durumu, öğretmenlik branşına göre anlamlı düzeyde

farklılaştığı tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin

çalışma süresine göre ruhsal boyut dışında diğer boyutlarda farklılaştığı; okul

türüne göre de fiziksel ve ruhsal alt boyutlarda anlamlı değişiklik görülmezken

zihinsel ve duygusal boyutta anlamlı değişiklik olduğu tespit edilmiştir.

Okul yöneticilerinin öz yeterlik düzeylerinin tüm alt boyutlarda alınan

puanın çok yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin öz yeterlik

algılarının yönetimsel ve etik boyut dışında diğer boyutlarda farklılaştığı; yaşa,

eğitim durumuna ve öğretmenlik branşına göre tüm alt boyutlarda anlamlı düzeyde

değişiklik olduğu belirlenirken; meslekteki çalışma süresine göre alt boyutlarda

ortalamaların aynı olmadığı sonucu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin öz yeterlik

10

düzeylerinin okul türüne göre etik boyut dışında diğer tüm boyutlarda anlamlı

düzeyde farklılaşma olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin kendilerini

geliştirme düzeyi ile öz yeterlik algı düzeyleri arasında güçlü pozitif ilişki olduğu

sonucuna varılmıştır.

Toplumun gelişmişliği ya da geri kalmışlığında eğitimin önemli bir dinamik

olduğu görüşünden hareketle eğitim faaliyetlerinin nitelikli ve çağın

gereksinimlerine uygun donanıma sahip yöneticiler tarafından sürdürülmesi

beklenmektedir. Dolayısıyla okul yöneticisinin kendini geliştirme gereksinimini

hissetmesi ve değişim odaklı yaklaşım benimsemesi açısından farkındalık

kazanması önem arz etmektedir. Okul yöneticilerinin farkındalık kazanması

açısından önem taşıyan çalışmaların başka çalışmalarla desteklenmesi

gerekmektedir. Alana yönelik önemli bir boşluk olduğu dikkat çekmektedir.

Sorunlarla baş etme stratejilerinin öğrenilmesi ve stresin azaltılması ve başarılı

çıktılara ulaşılması açısından yöneticilerin öz yeterlik algılarının önemi

bilinmektedir. Dolayısıyla yöneticilerde kendini geliştirme ve öz yeterlik algısı

arasındaki ilişkiyi inceleyen ve daha geniş örneklem üzerinde araştırma yapan

çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, Yeterlilik, Kendini Geliştirme, Öz

Yeterlik