Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, other, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUHAMMET DURDU
Danışman: Cem Tuna
Özet:
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin kendilerini geliştirme düzeyleri
ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda
araştırmada nicel yöntem takip edilmiş olup araştırma ilişkisel tarama modelinde
yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu 334 yöneticiden oluşmaktadır.
Çalışmanın verileri için “Kendini Geliştirme Ölçeği” ile “Yönetici Öz Yeterlik
Algısı Ölçeği” kullanılmış olup verilerin analizinde SPSS 25.0 programından
yararlanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin
çok yüksek düzeyde olduğu, okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin
cinsiyet, yaş, eğitim durumu, öğretmenlik branşına göre anlamlı düzeyde
farklılaştığı tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin kendini geliştirme düzeyinin
çalışma süresine göre ruhsal boyut dışında diğer boyutlarda farklılaştığı; okul
türüne göre de fiziksel ve ruhsal alt boyutlarda anlamlı değişiklik görülmezken
zihinsel ve duygusal boyutta anlamlı değişiklik olduğu tespit edilmiştir.
Okul yöneticilerinin öz yeterlik düzeylerinin tüm alt boyutlarda alınan
puanın çok yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin öz yeterlik
algılarının yönetimsel ve etik boyut dışında diğer boyutlarda farklılaştığı; yaşa,
eğitim durumuna ve öğretmenlik branşına göre tüm alt boyutlarda anlamlı düzeyde
değişiklik olduğu belirlenirken; meslekteki çalışma süresine göre alt boyutlarda
ortalamaların aynı olmadığı sonucu belirlenmiştir. Okul yöneticilerinin öz yeterlik
10
düzeylerinin okul türüne göre etik boyut dışında diğer tüm boyutlarda anlamlı
düzeyde farklılaşma olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin kendilerini
geliştirme düzeyi ile öz yeterlik algı düzeyleri arasında güçlü pozitif ilişki olduğu
sonucuna varılmıştır.
Toplumun gelişmişliği ya da geri kalmışlığında eğitimin önemli bir dinamik
olduğu görüşünden hareketle eğitim faaliyetlerinin nitelikli ve çağın
gereksinimlerine uygun donanıma sahip yöneticiler tarafından sürdürülmesi
beklenmektedir. Dolayısıyla okul yöneticisinin kendini geliştirme gereksinimini
hissetmesi ve değişim odaklı yaklaşım benimsemesi açısından farkındalık
kazanması önem arz etmektedir. Okul yöneticilerinin farkındalık kazanması
açısından önem taşıyan çalışmaların başka çalışmalarla desteklenmesi
gerekmektedir. Alana yönelik önemli bir boşluk olduğu dikkat çekmektedir.
Sorunlarla baş etme stratejilerinin öğrenilmesi ve stresin azaltılması ve başarılı
çıktılara ulaşılması açısından yöneticilerin öz yeterlik algılarının önemi
bilinmektedir. Dolayısıyla yöneticilerde kendini geliştirme ve öz yeterlik algısı
arasındaki ilişkiyi inceleyen ve daha geniş örneklem üzerinde araştırma yapan
çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, Yeterlilik, Kendini Geliştirme, Öz
Yeterlik