DİNAMİK ORTAMLARDA GEOMETRİK NESNE VE ŞEKİLLERİN ÇİZİMLERİNE YÖNELİK TASARLANAN ÖĞRENME ORTAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mediha ÖZÇEVİK KAL

Danışman: Demet Baran Bulut

Özet:

Bu çalışmada, 5. sınıf öğrencilerinin dinamik ortamlarda geometrik nesne ve şekillerin çizimlerine yönelik tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının geçerlik ve güvenirlikleri yapılan pilot çalışma ile tespit edilmiştir. Çalışma, 5. sınıfta öğrenim gören üç öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada dinamik ortamlarda temel geometrik nesne ve şekillerin inşa süreçlerini incelemek için araştırmacı tarafından hazırlanan ve Google Forms ortamına aktarılmış 10 adet çalışma kağıdı kullanılmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilerin kavramsal öğrenmelerindeki değişimi tespit etmek için temel geometrik kavramları içeren görüşme formundaki sorular yöneltilmiştir. Öğrencilerin inşa süreçlerindeki gelişimi tespit etmek için uygulama öncesinde ve sonrasında inşa testleri (TGİÖT) ve (TGİST) uygulanmıştır. Öğrencilerin dinamik ortamlardaki inşa süreçlerinin ekran kayıtları alınmıştır. Uygulama toplamda 7 hafta sürmüştür.

Araştırmanın bulgularına göre öğrencilerin tasarlanan dinamik ortamların temel geometrik kavramları keşfedilip, tanınmasında ve inşaların gerçekleştirilmesinde olumlu yönde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmanın sonunda ise sonuçlardan yola çıkılarak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.