Kanburoğlu M. K. (Yürütücü), Beyatlı E., Mahmutoğlu Y.
TÜBİTAK Projesi, 2020 - 2021
Projemizde tıp eğitimi için çok önemli olan simülasyon uygulamalarıyla eğitim vermek için sanal hasta monitörü, sanal hasta stetoskopu ve kontrol modülü yapmayı istemekteydik. İş fikrimizin sanal hasta monitörü kısmında; kontrol paneli adını verdiğimiz bir bilgisayar üzerinden kablosuz olarak veri alan bir monitör düzeneği kurmayı planlamıştık. Bu monitör üzerinde incelenmek istenen hastalığın/vakanın vital değerlerini (kalp tepe atımı, solunum sayısı, nabız oksimetre verileri, ECG bulguları, NIRS değerleri, EEG verileri vs) kontrol paneli üzerinden ileterek kullanılan maketin hastalığa sahip bir birey gibi simüle edilmesini sağlamak istiyorduk. Bu amaçlarımıza ulaştık, çeşitli hastalıklar için farklı ses, EKG bulguları içeren verilerin aktarılmasını sağladık.
Fikrimizin sanal hasta stetoskopu kısmında ise, 3-boyutlu yazıcı ile kablosuz kulaklık tabanlı bir stetoskop üretmeyi planlamıştık. Bu stetoskop maket üzerine tutulduğunda kontrol paneli üzerinden otomatik olarak iletilen ilgili sesleri (akciğer sesi, kalp sesi vs) kullanan kişi duyabilecektir. Sanal hasta monitörüne, sanal hasta stetoskopu eklenmesi ile hasta ile ilgili vital bulguları ve akciğer sesi, kalp sesi gibi ögelerin sanki maketten geliyormuş gibi algılanmasını sağlayarak daha gerçekçi bir eğitim olanağı sunacaktık. Yapacağımız bu sistem herhangi bir makete rahatlıkla uygulanabilecek modüler bir ürün olacağından, bu sistemin sağlık eğitimi piyasasında büyük bir etki oluşturacağını öngörmekteydik. Hedeflerimize uygun olarak ürünümüzü çeşitli mankenlerle test ettik ve başarılı bir şekilde eğitimlerde kullandık. Stetoskop ile kontrol modülü arasındaki bağlantıları sorunsuz hale getirdik ve neredeyse hiç kopma olmadan eğitimleri tamamlayabildik.
Yapacağımız bu sistem kolaylıkla programlanabilir olduğundan, sağlık eğitimlerinin temelini oluşturan Çekirdek Eğitim Programları?nda (ÇEP) hakkında eğitim verilmesi zorunlu tutulan hastalıklara uygun senaryoların programlanması oldukça kolay olacaktı. Yapacağımız sisteme bu vakaları otomatik olarak simüle edebilen bir program ekleyerek bu sistemi ilgili fakülte ve yüksekokullara opsiyonel olarak sunmayı planlamıştık. Ayrıca bu senaryoları uygulayan öğrencileri değerlendirmek için yine ÇEP?te istenilen öğrenim seviyesine uygun olarak hazırlayacağımız kontrol listelerini (check list) yapacağımız programın kontrol modülünden eş zamanlı olarak eğitim veren kişilerin doldurabilmelerine olanak sağlamayı planladık. Şu an senaryo oluşturma modülümüzde eğitici kendi kontrol listelerini oluşturabilmekte ve eğitim sırasında bunları puanlayabilmekte.
Simülasyon tabanlı sistemlerde, günümüzde sıklıkla kullanılan maketler içerisinde bulunan gelişmiş mekanik ve dijital sistemlerin birleşimi düşünüldüğünde, üreteceğimiz sistem oldukça modüler ve ekonomik olmasını planlamıştık, öngördüğümüz şekilde ürettiğimiz sistemi düşük bir maliyetle üretebilmekteyiz. Ayrıca var olan sistemlerin karmaşıklığı sebebiyle sıklıkla arıza yapması ve özellikle eğitimler sırasında kolaylıkla yıpranmaları göz önüne alındığında üreteceğimiz bu sistemin piyasadaki muadillerine göre daha çok tercih edileceğini düşünmüştük; ürünlerimizin 6 aylık deneme süreçlerinde hiçbirinde arızaya rastlamadık. Sonuç olarak, çok büyük bir pazarın en önemli iki ürününü (sanal hasta monitörü ve sanal hasta stetoskopu) bir makete bağlı kalmaksızın çalışabilecek şekilde bu projemizde üretmiş olmayı planlamıştık ve bunu başardığımızı düşünüyoruz. Ürettiğimiz bu sistem ülkemiz açısından bir ilk olduğunu ve çok büyük bir boşluğu dolduracağını düşünüyoruz, satış, distribütörlük ve market çalışmalarımızı yapmaktayız.