Küçükergüler K., Özbaş Ö.(Yürütücü), Karlı M., Aydın K.
TÜBİTAK Projesi, 2025 - 2025
Özet Dünya nüfusuna paralel olarak tüketimin de artması
atık miktarlarında da önemli bir artışa yol açmıştır. Gerek dünyada gerekse
ülkemizde üretilen atıkların büyük bir oranı hane halkı tarafından üretilen atıklardan
oluşmakta ve bu atıklar belediyeler tarafından yönetilmektedir. Türkiye’ de
2022 verilerine göre belediyelerde oluşan toplam atık miktarı yıllık
32.422.000 ton, toplanan atık miktarı yıllık 30.284.000 ton, kişi başı
ortalama günlük atık miktarı 1,03 kg ve geri dönüşüm oranı %30,3’tür. Yani,
toplanan atıklar büyük oranda çöp depolama alanlarına gönderilmekte ve bu
durum da çeşitli çevre sorunlarına yol açmaktadır. Bu bağlamda insanları atık
depolama şekilleri ve çevreye zararları konusunda eğitmek, geri dönüşümün
avantajlarını anlatmak ve çöp üretme alışkanlıklarını değiştirmek önem
kazanmaktadır. Sürdürülebilir bir çevre için atıkların geri dönüşümünün
artırılması ve tüketim alışkanlıklarının değiştirilerek atık üretim
miktarlarının azaltılması gerekmektedir.
Bu bilgiler ışığında, yapacağımız proje
çalışmasında Rize İli Fındıklı İlçesi Aksu Atatürk Ortaokul öğrencilerinin
katı atıkların depolama yöntemleri ve geri dönüşüm hakkındaki farkındalıkları
ölçülerek yapacağımız eğitim çalışmalarından sonra farkındalıklarında bir
artış olup olmadığı araştırılacaktır. Böylece, proje sonucunda öğrencilerin atıkların
depolama alanlarında depolanmasının çevreye olan zararlarını ve geri
dönüşümün önemini kavraması ve atık üretme alışkanlıklarının değiştirilmesi
üzerinde katkıda bulunacağımızı beklemekteyiz. İnceleyebildiğimiz literatür
ölçeğinde, yapılan benzer çalışmalarda öğrencilerin geri dönüşüm
farkındalıklarının araştırıldığı görülmüş, atıkların depolama yöntemlerinin
çevreye verebileceği zararların farkındalıklarının ve atık üretme
alışkanlıklarının değiştirilmesinin konu alındığı çalışmaya rastlanmamıştır.
Araştırma ile ilgili bir makale yazılması, okul
müfredatına sürdürülebilir çevre ve atık yönetimi, atık depolama ve geri
dönüşüm içeriklerine sahip bir ders konulmasının sağlanması, öğrencilere atık
depolama yöntemlerinin çevreye verebileceği zararlar ve doğru depolama
yöntemleri hakkında farkındalık oluşturulması, öğrencilerin katı atık üretme
alışkanlıklarının değiştirilmesi, bu alanda yapılacak öğrenci projeleri için
örnek teşkil etmesi, hazırlanan materyal örneklerinin diğer okullarda da
kullanılabilmesi projemizden beklenen yaygın etkilerdir.
Araştırmamızda kullanacağımız soru formlarıyla
yapacağımız ön test ve son test uygulamalarından elde edilen veriler,
seçilecek bir istatistik paket programı kullanılarak McNemar ve Marginal
Homogeneity testleriyle analiz edilecek ve sonuçlar raporlanacaktır.
|