Gastronomide Bilim ve Teknik: Mutfakta Mühendis Var-II


Creative Commons License

Mehdizadehtapeh L.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2021

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Nisan 2021
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2021

Proje Özeti

Etkinlik, gastronomi alanında yükseköğrenime devam eden veya bu alana ilgi duyan farklı bölümlerden öğrencilerin ilgili bilim dalına bilimsel bakış açısı ile yaklaşmalarını sağlamayı amaçlamıştır. Eğitimin sonunda katılımcıların gastronominin yalnızca yeme içme olmadığını ve temelinde derinlemesine bilimsel bulunduğunu keşfetmeleri ve farkındalıklarının yükseltilmesi hedeflenmiştir. Gastronomi yalnızca yemek pişirmek değildir. Ülkemizde ve pek çok farklı coğrafyada aşçılık gibi algılanmakla birlikte, aslında gerçek bir bilim dalıdır. Türk ve Dünya mutfaklarını, yeme ve içme kültürlerini pek çok farklı bilim dalını kullanarak akademik bir düzeyde araştırmak, korumak, Uluslararası arenalarda temsil ve rekabet edecek düzeyde donanıma sahip gastronomi uzmanlarını yetiştirmek birincil hedeflerimiz arasındadır. Gastronomi, fizik, kimya, matematik, farklı pişirme teknikleri, gıdalar ve özellikleri, beslenme, gıdalarda güvenlik ve sağlığa uygunluk, kişiler arası etkin iletişim, mutfak akımları, menü planlama, servis teknikleri ve görgü kuralları, iş sağlığı ve güvenliği, farklı sanat dalları, gibi çok yönlü bilgi ve becerileri kişilere kazandıracak bir alandır. Şefler, yemek sahnesinde yenilikçi ve güvenilir hale geldiklerinden beri bilim ve gastronomi arasındaki işbirliği güçlü hale gelmiştir. Bu eğitim kapsamında; gastronomi ve gastronomi biliminin etkileşime girdiği bazı multidisipliner alanlardan pişirme esnasındaki etkileşimler üzerine teknik anlayışlar, yeni teknolojilerin mutfaklara adaptasyonu, lezzetli ve besin değeri yüksek gıdaların tasarımı vb. konular ile şefler tarafından yeni yeni kabullenilmiş ya da gelecekte uygulamaya geçilmesi beklenen teknolojiler üzerinde durulmuştur. Eğitimin sonunda katılımcıların gastronominin yalnızca yeme içme olmadığını ve temelinde derinlemesine bilimsel gerçeklerin bulunduğunu keşfetmeleri ve farkındalıklarının yükseltilmesi hedeflenmiştir. Bu etkinlik katılımcıların gastronomiyi bilimsel ele almalarını sağlayacak, araştırmacı düşünmeleri yönünde isteklendirecek bir etkinlik olarak gerçekleştirilmiştir. Bilim ve teknolojinin mutfağa dahiliyetinin devamlı arttığı düşünülmektedir. Bazı restoranlar, şeflerinin bilim insanlarıyla çalışabilmeleri için kendi test mutfaklarını geliştirmişlerdir. Sonunda, bağımsız gruplar mutfak tekniklerine olan bilimsel yaklaşımları sürdürülebilirlikle birleştirmeye başlamışlardır. Bu etkileşimi genişletmek için; gıda mühendisliği ve gastronomi üzerine olan akademik programlar mutfakları, yenilikleri, girişimciliği ve çözüm odaklı fırsatları da içerecek şekilde inceleyip geliştirmelidir.