Sen Değiş, İklim Değişmesin


Serbest K., Öner E., Yangın S., Yetgin H.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Aralık 2023
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2024

Proje Özeti

Amaç

Projede, küresel dünyada önemli sorunlara yol açan iklim değişikliği konusunda katılımcılara  farkındalık kazandırmak,  iklim eylemi üzerinde yaşanan sorunların farkına varıp, bu sorunlara yaratıcı çözümler getirmek, interaktif uygulamalarla çevre ve iklim değişikliği hakkında farkındalıklarını artırıp, konuyu çeşitli alt boyutlarıyla ele alıp bilgilendirme sağlamak  amaçlanmaktadır.

 

Kapsamı ve hedef kitlesi

Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokul ve ortaokullarda uygulanan çevre eğitimi dersinin adı; Paris İklim Anlaşması kararları, MEB'in Stratejik Planı, çeşitli kurum ve kuruluşların eylem planları, Şura kararları dikkate alınarak "Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği" şeklinde değiştirilmiştir. Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği dersinin müfredatı, Talim Terbiye Kurulu’nun onayından geçmiş olup, 2022-2023 eğitim-öğretim yılından itibaren ortaokulda okutulmaya başlanmıştır. Bu kapsamda projenin hedef kitlesi, köy okullarında görev yapan 10 sınıf, 10 sosyal bilgiler ve 10 fen bilgisi öğretmeni olmak üzere toplam 30 öğretmenden oluşacaktır. Eğitim tecrübesi yeterli olmayan ve imkanları merkezlere yönelik daha az olan bu öğretmenlere gerekli imkanlar ve fırsatlar sunularak çağın gerektirdiği donanımlarda 21. Yüzyıl becerilerine ve yetkinliklerine sahip, küresel sorunlara karşı farkındalık kazanan öğretmenler olarak öğrencilerine ve çalıştıkları bölgelere eğitim vermelerine olanak sağlamak projenin önceliği olmuştur.

 

Yöntemi ve sonucu

Projede; 30 Eylül-06 Ekim 2024 tarihleri arasında, açık ve kapalı uçlu deneyler, argümantasyon, artırılmış, sanal ve karma gerçeklik, işbirlikli grup çalışmaları, gözlem, yaratıcı drama, içeriği sanatsal faaliyetlerle kazandırılan etkinlikler, bilimsel gezi ve saha çalışmaları, sergi, gösteri, tahmin et-gözlem-açıkla, panel, dijital öyküleme, STEAM uygulamaları, dijital oyun, öyküleme gibi çeşitli öğretimsel yöntemleri ve aktiviteleri kapsayan toplam 22 etkinliğe yer verilmesi planlanmaktadır. Konu dağılımı açısından birbirini tamamlayan etkinlikler; bütüncül bir bakış açısına vurgu yapan ve yaparak-yaşayarak öğrenme modeline uygun tasarlanmıştır.

 

Bu etkinliklerle projeden beklenen en önemli sonuç; iklim değişikliğinin etkilerinin ve sonuçlarının farkına varıp, küresel sorunlara ve en önemlisi iklim değişikliğine yönelik farkındalıkları ile öğretimsel beceri ve yetkinlikleri geliştirilmiş öğretmenlerin yetişmesini desteklemektir. Ayrıca; katılımcıların çevreye karşı olumlu tutum geliştirmeleri, bu anlamda akranlarına örnek teşkil etmeleri de beklenmektedir.