Serbest K., Öner E., Yangın S., Yetgin H.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Amaç
Projede, küresel dünyada önemli sorunlara yol
açan iklim değişikliği konusunda katılımcılara
farkındalık kazandırmak, iklim
eylemi üzerinde yaşanan sorunların farkına varıp, bu sorunlara yaratıcı
çözümler getirmek, interaktif uygulamalarla çevre ve iklim değişikliği hakkında
farkındalıklarını artırıp, konuyu çeşitli alt boyutlarıyla ele alıp
bilgilendirme sağlamak amaçlanmaktadır.
Kapsamı ve
hedef kitlesi
Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı
ilkokul ve ortaokullarda uygulanan çevre eğitimi dersinin adı; Paris İklim
Anlaşması kararları, MEB'in Stratejik Planı, çeşitli kurum ve kuruluşların
eylem planları, Şura kararları dikkate alınarak "Çevre Eğitimi ve İklim
Değişikliği" şeklinde değiştirilmiştir. Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği
dersinin müfredatı, Talim Terbiye Kurulu’nun onayından geçmiş olup, 2022-2023
eğitim-öğretim yılından itibaren ortaokulda okutulmaya başlanmıştır. Bu
kapsamda projenin hedef kitlesi, köy okullarında görev yapan 10 sınıf, 10
sosyal bilgiler ve 10 fen bilgisi öğretmeni olmak üzere toplam 30 öğretmenden
oluşacaktır. Eğitim tecrübesi yeterli olmayan ve imkanları merkezlere yönelik
daha az olan bu öğretmenlere gerekli imkanlar ve fırsatlar sunularak çağın
gerektirdiği donanımlarda 21. Yüzyıl becerilerine ve yetkinliklerine sahip,
küresel sorunlara karşı farkındalık kazanan öğretmenler olarak öğrencilerine ve
çalıştıkları bölgelere eğitim vermelerine olanak sağlamak projenin önceliği
olmuştur.
Yöntemi ve
sonucu
Projede; 30 Eylül-06 Ekim 2024 tarihleri
arasında, açık ve kapalı uçlu deneyler, argümantasyon, artırılmış, sanal ve karma
gerçeklik, işbirlikli grup çalışmaları, gözlem, yaratıcı drama, içeriği
sanatsal faaliyetlerle kazandırılan etkinlikler, bilimsel gezi ve saha
çalışmaları, sergi, gösteri, tahmin et-gözlem-açıkla, panel, dijital öyküleme, STEAM
uygulamaları, dijital oyun, öyküleme gibi çeşitli öğretimsel yöntemleri ve
aktiviteleri kapsayan toplam 22 etkinliğe yer verilmesi planlanmaktadır. Konu
dağılımı açısından birbirini tamamlayan etkinlikler; bütüncül bir bakış açısına
vurgu yapan ve yaparak-yaşayarak öğrenme modeline uygun tasarlanmıştır.
Bu etkinliklerle projeden beklenen en önemli
sonuç; iklim değişikliğinin etkilerinin ve sonuçlarının farkına varıp, küresel
sorunlara ve en önemlisi iklim değişikliğine yönelik farkındalıkları ile öğretimsel beceri ve
yetkinlikleri geliştirilmiş öğretmenlerin yetişmesini desteklemektir. Ayrıca;
katılımcıların çevreye karşı olumlu tutum geliştirmeleri, bu anlamda
akranlarına örnek teşkil etmeleri de beklenmektedir.