Sen Değiş, İklim Değişmesin!


Creative Commons License

Yetgin H. N.(Yürütücü), Yangın S., Serbest K., Avşar Erümit B., Dinçer B.

TÜBİTAK Projesi, 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları, 2024 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2024

Proje Özeti

Bu projede farklı branşlardaki öğretmenlere iklim değişikliği konusunda farkındalık kazandırmak, iklim eylemi üzerinde yaşanan sorunların farkına varıp yaratıcı çözümler getirmek, çevre ve iklim değişikliği hakkında interaktif uygulamalarla farkındalıkları artırıp bilgilendirmek amaçlanmıştır. Projede, açık ve kapalı uçlu deneylere, argümantasyon çalışmalarına, artırılmış, sanal ve karma gerçekliklere, işbirlikli grup çalışmalarına, gözlemlere, içeriği sanatsal faaliyetlerle desteklenen etkinliklere, bilimsel gezi ve saha çalışmalarına, yaratıcı drama, sergi, gösteri, panel, dijital öyküleme, STEAM uygulamaları gibi çeşitli öğretimsel yöntem ve aktivitelere yer verilmiştir.

Belirlenen hedef grubun çevre ve iklim krizinin farkında olmalarını daha ötesi bu soruna yönelik bilimsel yaklaşımlarla çözüm üretilmesinin yanı sıra yaygınlaştırma çalışmalarıyla toplumsal farkındalık sağlanacağı da düşünülmüştür. Fen Bilimleri öğretmenlerinin bu amaçları gerçekleştirmek amacıyla çevre ve iklim değişikliği hakkında farkındalığa, temel bilgilere ve öğretim programında öngörülen becerilere (bilimsel süreç becerileri, yaşam becerileri, mühendislik ve tasarım becerileri) sahip olmaları gerekmektedir. Bu bakımdan projenin hedef kitlesi arasında Fen Bilimleri öğretmenlerinin yer almasına kanaat getirilmiştir. Sosyal Bilgiler dersinde kazandırılması hedeflenen 18 temel beceriden proje ile ilgili olan becerilerin, araştırma, çevre okuryazarlığı, değişim ve süreklilik, eleştirel düşünme, empati, işbirliği, kanıt kullanma, öz-denetim, problem çözme, yenilikçi düşünme, bilimsellik, duyarlılık, sorumluluk, tasarruf ve vatanseverlik becerileri olduğundan dolayı Sosyal Bilgiler öğretmenleri de hedef kitleye dahil edilmiştir. Sınıf öğretmeni yetiştirme lisans programının amacına bakıldığında ise bireye, topluma, doğaya karşı duyarlı, gelişmeleri ve yenilikleri takip eden, bilimsel etik kuralları yaşam boyu öğrenme bilincinde olan öğretmenler yetiştirmek olması nedeniyle projenin hedef kitlesine Sınıf Öğretmenlerinin de dahil edilmesi uygun görülmüştür. Bu doğrultuda hedef kitlenin kapsamı belirlenmiştir. 30 katılımcının etkinliklere katılmasında herhangi bir olağandışı güçlük görülmemiştir. Sadece bir katılımcının okul müdürü olarak görevli olmasından dolayı birkaç gün devamsızlık yaptığı gözlenmiştir. Etkinlikler boyunca gerçekleştirilen gözlem formları ve katılımcı görüşleri, proje sonrasında değerlendirildiğinde projenin olumlu sonuçlara sahip olduğu ortaya konulmuştur.