Yetgin H. N.(Yürütücü), Yangın S., Serbest K., Avşar Erümit B., Dinçer B.
TÜBİTAK Projesi, 4004 - Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları, 2024 - 2024
Bu projede farklı branşlardaki öğretmenlere iklim değişikliği konusunda farkındalık kazandırmak, iklim eylemi üzerinde yaşanan sorunların farkına varıp yaratıcı çözümler getirmek, çevre ve iklim değişikliği hakkında interaktif uygulamalarla farkındalıkları artırıp bilgilendirmek amaçlanmıştır. Projede, açık ve kapalı uçlu deneylere, argümantasyon çalışmalarına, artırılmış, sanal ve karma gerçekliklere, işbirlikli grup çalışmalarına, gözlemlere, içeriği sanatsal faaliyetlerle desteklenen etkinliklere, bilimsel gezi ve saha çalışmalarına, yaratıcı drama, sergi, gösteri, panel, dijital öyküleme, STEAM uygulamaları gibi çeşitli öğretimsel yöntem ve aktivitelere yer verilmiştir.
Belirlenen hedef
grubun çevre ve iklim krizinin farkında olmalarını daha ötesi bu soruna yönelik
bilimsel yaklaşımlarla çözüm üretilmesinin yanı sıra yaygınlaştırma
çalışmalarıyla toplumsal farkındalık sağlanacağı da düşünülmüştür. Fen
Bilimleri öğretmenlerinin bu amaçları gerçekleştirmek amacıyla çevre ve iklim
değişikliği hakkında farkındalığa, temel bilgilere ve öğretim programında
öngörülen becerilere (bilimsel süreç becerileri, yaşam becerileri, mühendislik
ve tasarım becerileri) sahip olmaları gerekmektedir. Bu bakımdan projenin hedef
kitlesi arasında Fen Bilimleri öğretmenlerinin yer almasına kanaat
getirilmiştir. Sosyal Bilgiler dersinde kazandırılması hedeflenen 18 temel
beceriden proje ile ilgili olan becerilerin, araştırma, çevre okuryazarlığı,
değişim ve süreklilik, eleştirel düşünme, empati, işbirliği, kanıt kullanma, öz-denetim,
problem çözme, yenilikçi düşünme, bilimsellik, duyarlılık, sorumluluk, tasarruf
ve vatanseverlik becerileri olduğundan dolayı Sosyal Bilgiler öğretmenleri de
hedef kitleye dahil edilmiştir. Sınıf öğretmeni yetiştirme lisans programının
amacına bakıldığında ise bireye, topluma, doğaya karşı duyarlı, gelişmeleri ve
yenilikleri takip eden, bilimsel etik kuralları yaşam boyu öğrenme bilincinde
olan öğretmenler yetiştirmek olması nedeniyle projenin hedef kitlesine Sınıf Öğretmenlerinin
de dahil edilmesi uygun görülmüştür. Bu doğrultuda hedef kitlenin kapsamı
belirlenmiştir. 30 katılımcının etkinliklere katılmasında herhangi bir olağandışı
güçlük görülmemiştir. Sadece bir katılımcının okul müdürü olarak görevli
olmasından dolayı birkaç gün devamsızlık yaptığı gözlenmiştir. Etkinlikler boyunca
gerçekleştirilen gözlem formları ve katılımcı görüşleri, proje sonrasında
değerlendirildiğinde projenin olumlu sonuçlara sahip olduğu ortaya konulmuştur.