Bilim Merkezi Rehberlerinin Mesleki Gelişimlerine Yönelik Yeni Bir Eğitim Modelinin Geliştirilmesi: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme (BiMReM)


Şen A. İ.(Yürütücü), Yüksel T., Oktay Ö., Laçin Şimşek C., Ekinci S.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2027

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 2024
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2027

Proje Özeti

Bu proje, Hacettepe Üniversitesinin yürütücülüğünde ve dört farklı üniversitedeki (Atatürk Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi) araştırmacıların katılımıyla gerçekleştirilecektir. Tasarım temelli araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırma projesi; odaklanma, anlama, tanımlama, tasarlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşmaktadır. Araştırmanın ilk aşamasında, yapılan ihtiyaç analizi sonucunda elde edilen bulgulardan ve alan yazında yer alan benzer çalışmalardan yola çıkılarak rehberlerin sahip olmaları ve geliştirmeleri gereken bilgi ve becerilerin yer aldığı eğitim modülleri oluşturulacaktır. Bu modüllerde yer alan eğitimler, araştırmanın çalışma grubunda bulunan Konya, Kayseri ve Antalya Bilim Merkezlerinde görevli rehberlere verilecektir. Eğitimlerin devamında, rehberlerden sergi ve atölyelere yönelik zenginleştirilmiş etkinlik planları hazırlamaları istenecek ve bununla ilgili üç bilim merkezinde çalıştaylar gerçekleştirilecektir. Çalıştay sonrasında bu etkinlik planları proje ekibi tarafından incelenerek planlara dönütler verilecektir. Etkinlik planlarına son hali verildikten sonra, proje ekibi geliştirilen eğitim modelinin rehberlerin sergi sunumları ve atölye etkinliklerine yansımalarını değerlendireceklerdir. Veri toplama araçları olarak, yarı yapılandırılmış odak grup görüşme formu ve gözlem formu, eğitimler hakkında görüş formu ve etkinlik planlarını değerlendirme rubriği kullanılacaktır. Ayrıca, rehberlerin mesleki öz yeterliğini belirlemek amacıyla yeni bir mesleki öz yeterlik ölçeği geliştirilecek ve uygulanacaktır. Araştırma sürecinde, aşamalar arasında etkileşimli olarak sürekli değerlendirmeler yapılarak gerekli düzenlemeler gerçekleştirilecektir. 

Eğitim modülleri ve uygulamalardan oluşan mesleki gelişim modelinin son hali verildikten sonra, yaygın etkisini arttırmak için Türkiye’de bulunan bütün bilim merkezi rehberlerinin katılımına açık olan bir toplantı gerçekleştirilecek, ayrıca uluslararası bir kongrede bir panel düzenlenecektir. Modüllerde yer alan çevrim içi eğitimler, vCastler şeklinde düzenlenerek bütün bilim merkezi rehberlerinin erişimine açılacaktır. Ortaya konmuş olan mesleki gelişim modelinin, bilim merkezi rehberlerine yönelik olarak tasarlanmış olsa da diğer müzelerde çalışan rehberler için de kullanılabilecek bir model olması dolayısıyla, özgün değeri ve yaygın etkisi yüksek bir araştırma projesi olarak alana olumlu katkılar sunması beklenmektedir.