Atasoy E. (Yürütücü), KARPUZ Y.
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2026
Bilgi ve iletişim teknolojilerine erişimin gün
geçtikçe kolaylaşması öğrenme ortamlarının yapısını değiştirmiş, öğrenmeyi
kolaylaştırıp derinleştirecek birçok imkânı öğrencilerin kullanımına sunmuştur.
Bu durum öğrencilerin mevcut imkanların nasıl daha etkili ve verimli
kullanabileceğine yönelik eğitimcilerin incelemesi gereken sorunları da
beraberinde getirmiştir. Bunlardan biri teknolojinin sunduğu imkanları ortaya
çıkarabilecek bir öğrenme ortamının nasıl oluşturulabileceğidir. Mevcut çalışma
ile böyle bir ortamın oluşturulmasında birincil öneme sahip olan öğretmenlerin
mesleki yeterliliklerinin geliştirilmesine odaklanılmıştır. Bunun için
öğretmenlerin dinamik geometri yazılımları (DGY) yardımıyla öğrencilerin üst
düzey düşünmelerini harekete geçirecek etkinlikler hazırlama ve değerlendirme
becerilerini geliştirmeye yönelik bir mesleki gelişim programı (MGP)
tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca MGP’nin
değerlendirme aşamasında programa katılan öğretmenlerin öğrencilerinin
keşfetme, varsayımda bulunma, gerekçelendirme ve genelleme yapma (KVGG)
bilişsel süreçlerindeki değişim incelenecektir. Böylece öğretmenlerin
derslerine teknolojiyi aktif bir şekilde entegre etmeleri, DGY’leri derslerinde
etkin bir şekilde kullanmaları ve öğrencilerin KVGG süreçlerini geliştirmeleri
hedeflenmektedir. Karma yaklaşımın temel alındığı bu projenin çalışma grubunun
Trabzon ve Rize’de devlet okullarında çalışan 5 ve üzeri deneyim yıllarına
sahip 30 lise matematik öğretmeninden (20 deney+10 kontrol grubu) ve seçilen 8
öğretmenin (4 deney+4 kontrol) öğrencilerinden oluşturulması planlanmaktadır.
Öğretmenlerin MGP öncesi ve sonrası hazırladıkları etkinlikler, ders
gözlemleri, mülakatlar, öğrencilerin KVGG gelişimine yönelik ön ve son testler
projenin nitel ve nicel verilerini oluşturmaktadır. Öğretmen etkinliklerine
betimsel, gözlemlere ve mülakatlara ise içerik analizi yapılacaktır. KVGG
bilişsel gelişim ön-son testlerin nicel analizinde kategorik puanlar lineer
puanlara dönüştürülecek ve istatistiksel olarak karşılaştırılacaktır. Bu
analizler sonrası ulaşılan sonuçlar birbirleri ile ilişkilendirilerek
sunulacaktır. Öğretmenlerin DGY destekli etkinliklerinin niteliğindeki gelişim
ve bu öğrenme ortamındaki öğrencilerdeki KVGG gelişimi teorik çerçevede temel
alınan bileşenler açısından ele alınarak MGP süreci değerlendirmesi
tamamlanacaktır. Proje çalışmalarının 26 ayda tamamlanması planlanmaktadır.
Proje tamamlandığında uygulanan eğitimin öğretmenlerin etkinlik tasarlama,
değerlendirme, uygulama becerilerine ve öğrencilerin geometrik düşünmelerine
katkısıyla ilgili sonuçlar ortaya çıkacaktır. Bu çıktılar öğretmen
yeterliliklerinin geliştirilmesine ve geometri öğretiminin kalitesini artırmaya
yönelik bir çabanın ürünü olacaktır. Dolayısıyla proje sürecinde ortaya çıkan
ürünler hem akademisyenlere hem de öğretmenlere hitap eden geniş bir
perspektiften oluşacaktır. Ayrıca proje kapsamında tasarlanan etkinlikler ve
öğrenci KVGG gelişimini belirleyen sorular web sayfası-sosyal medya üzerinden
öğretmenlerin kullanımına sunulacağından MGP’nin içeriğinden ve oluşan kaynaklardan
ülke genelindeki öğretmenler, akademisyenler ve öğretmen adayları
faydalanabilecektir.