TÜBİTAK Projesi, 2025 - 2026
Masa
tenisi, hızlı refleksler, konsantrasyon, yüksek motivasyon ve zihinsel
odaklanma gerektiren bir spor dalıdır. Dahası,
masa tenisinde daha yüksek teknik kapasiteye sahip oyuncular, sınırlı
karar süresi içinde yeterli hız sergiler, topun dönmesini sağlar ve kontrollü
vuruş gücü ile koordineli hareket sergilerler. Masa tenisi sporcularının
performansları üzerinde etkili olabilecek unsurlardan biri etkili karar
verebilme becerileridir. Gerek literatürden elde edilen bulgular gerekse de
kuramsal bilgiler duygusal zekâ özelliklerinin etkili karar verme becerileri
üzerinde etkisinin olabileceğine işaret etmektedir. Bu bakış açılarından yola
çıkarak bu çalışmanın temel sorunsalı, masa tenisi sporcularının etkili karar
verme becerileri üzerinde duygusal zekâ özelliklerinin etkili olup olmadığıdır.
Araştırmanın sorunsalına paralel olarak bu araştırmanın amacı, masa tenisi sporcularının
etkili karar vermelerinde duygusal zekânın rolünü ortaya koymaktır.
Literatürde sporcuların etkili karar
vermelerinde duygusal zekânın rolüne ilişkin çalışmaların sınırlı olması,
ayrıca masa tenisi sporcularında bu ilişkiye dair çalışmaya rastlanılmaması,
yine bu çalışmanın sporcularda duygusal (duygusal zekâ)-zihinsel (etkili karar
verme) bileşenler arasındaki ilişkiyi incelemesi, yani araştırmada sportif
performansın boyutlarının çok yönlü ele alınması bu proje çalışmasının özgün
değerleri arasında gösterilebilir.
Bu araştırmanın örneklemini 18 ve üzeri
yaş yaklaşık 400 masa tenisi sporcusu oluşturacaktır. Araştırmada kolayda
örnekleme yöntemi kullanılacaktır. Katılımcıların bazı kişisel özelliklerine
ilişkin bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi
Formu, Duygusal Zekâ Özellikleri Ölçeği-Kısa Form ve Sporda Etkili Karar Verme Ölçeği
uygulanacaktır. Araştırmada veri toplama süreci Rize ile
çevresinde yüz yüze, diğer illerde ise Google Doc formu vasıtası ile çevrimiçi
gerçekleştirilecektir. Araştırmadan elde edilen
verilere öncelikle normallik testleri uygulanacaktır. Sporcuların genel
özelliklerinin belirlenmesi için yüzde, frekans dağılımları incelenecektir.
Sonrasında sporcuların araştırmada yer alan ölçek ve alt boyutlarından elde
ettikleri tanımlayıcı istatistikler incelenecektir. Son olarak duygusal zekânın
etkili karar verme üzerinde etkili olup olmadığını belirlemek için basit
doğrusal regresyon analizi uygulanacaktır. Veriler p=0.05 anlamlılık düzeyinde
sınanacaktır.
Araştırma sonuçlarının potansiyel olarak
uluslararası dergilerde yayınlanabilecek düzeyde olması hedeflenmektedir. Araştırma
sonuçlarından Milli Eğitim Bakanlığı ve Gençlik ve Spor Bakanlığı
faydalanacaktır. Çıkan sonuçlara göre okullarımızda okul sporlarına katılımın
önemi vurgulanabilecek; fiziksel aktivite ya da beden eğitimi ve spor dersleri
önem kazanacaktır. Projenin sonuçlarında yola çıkarak yüksek lisans ve doktora
çalışmaları yapılabilecektir. Okul sporlarına katılım sağlamak öğrencilerin
sadece psikomotor becerilerinin gelişimine değil aynı zamanda bilişsel
yetilerinin gelişimine de katkı sağlayabilir. Dahası, okul sporlarına katılmın çocuk
ve ergenlerin çok yönlü gelişimine katkı sağladığı görülebilecek ve “sağlam
kafa sağlam vücutta bulunur” sözü bilimsel bulgular ile desteklenmeye
çalışılacaktır.