Rize Belediyesi 2015-2019 Dönemi Stratejik Planı Vatandaş Memnuniyeti Araştırması


Creative Commons License

Albayrak A. S. (Yürütücü)

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2014 - 2014

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2014
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2014

Proje Özeti

Yirmi birinci yüzyıl, sadece bilgi ve teknolojisi alanında değil, aynı zamanda geleneksel devlet yönetimi anlayışında da hızlı bir değişimin yaşandığı bir çağ olarak kabul edilmektedir. Bu çağda ortaya çıkan yeni toplumsal yapılar, kendilerine özgü kurum ve ilkeleri de beraberinde getirmektedir. Bu yapılar, aynı zamanda klasik bürokratik anlayışın temel kural ve ilkelerinin geçerliliklerini tartışmaya açmaktadır. Toplumsal gereksinimlere yanıt vermek esasına göre oluşturulan kamu yönetiminin, hem dünyada hem de ülkemizde toplumda yaşanan hızlı değişime ayak uyduramadığı ve bunun sonucu olarak kamu yönetimi tarafından sunulan kamu hizmetlerinin kalitesinin toplumsal talepleri karşılamaktan uzak olduğu görüşü, bilgi toplumunun ortaya koyduğu yeni yaklaşımlarla kabul görmeye başlamıştır (Şahin, 2008).

En önemli hizmet kuruluşlarından biri olan belediyeler, diğer kamu kuruluşlarından farklı olarak halka en yakın kuruluşlar olarak bilinmektedirler. Bunun nedeni, belediyelerin üstlendikleri görevlerin halkın günlük yaşantısını yakından ilgilendirmesidir (Nadaroğlu, 2001:195). Bu sebeple, belediyeler ve belediye hizmetlerinden yararlanan halkın memnuniyeti oldukça önem taşımaktadır. Halkın gereksinimlerine duyarlı davranmak, halkın sürekli desteğini, beğenisini ve güvenini sağlamak belediye yönetimleri için önemlidir. Bu hizmetlerin yerine getirilmesinde önemli olan, halkın memnuniyetinin ne derece sağlanabildiği, düzeltici ve önleyici faaliyetler geliştirilerek, vatandaş odaklı bir hizmet sunumunun gerçekleştirilebilmesidir (Göküş ve Alptürker, 2011:123).

Belediyeler hizmet sundukları vatandaşlarına dengeli, ayırım yapmadan ve çıkar gözetmeden kaliteli bir hizmet sunma anlayışı gerçekleştirdiklerinde başarılı sayılmakta ve hizmeti alanlardan da, ödüllerini seçimle tekrar yönetime geldikleri zaman almaktadırlar (Cankuş, 2008:8). Buradaki en önemli hususun, hizmetlerin yerine getirilmesinde halkın memnuniyet düzeyinin ölçülmesi, düzenleyici ve önleyici tedbirlerle vatandaş odaklı hizmetin sunumudur (Henden ve Henden, 2005:49). Bu nedenle yönetim, hizmet verilen halkın görüşlerine başvurmakta, bu görüşlere dayalı üretilen bilgilerin ışığında kamu hizmetlerinin halkın ihtiyacı doğrultusunda dağıtılıp, dağıtılmadığını tespit etmekte ve gerekirse ihtiyaçlar doğrultusunda hizmet dağıtımının dengesini sağlamaktadır (Kara ve Gürcü, 2010:80).

Özellikle son yıllarda yeni yerel yönetim anlayışı ile birlikte yaşam ve hizmet kalitesi ile vatandaş memnuniyeti kavramları belediyeler açısından daha önemli hale gelmiştir. Farklı beklentiler, hizmet kalitesinin bireye göre değişmesine yol açmaktadır. Vatandaşın beklenti ve memnuniyet düzeyleri kişinin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim ve gelir düzeyi gibi diğer pek çok demografik özelliğe göre farklılık gösterebilmektedir.

Kamu Yönetimi Reformunun önemli bir ayağını yerel yönetimler reformu oluşturmaktadır. Hesap verebilir, demokratik, şeffaf, öngörülebilir ve iyi yönetişim ilkelerinin egemen olduğu bir yerel yönetim yapısının kurulması için mahalli idarelerde yeniden yapılanma çalışmaları başlatılmıştır. Çünkü günümüzde kentler giderek önem kazanmakta ve nüfusun büyük bir kısmı kentlerde yaşamaktadır. Bu da en önemli yerel yönetim birimi olan belediyelerin görev ve sorumluluklarını artırmaktadır. Belediyelerin temel görevi, gerçekleştirdiği yatırım ve hizmetlerle vatandaşların yaşam kalitesini ve vatandaş memnuniyetini artırmaktır.

Belediyeler açısından vatandaş memnuniyetini artırmanın temel yolu ihtiyaca dayalı hizmet üretmek olduğundan, yerel yönetimlerin sorumlu oldukları vatandaşların ihtiyaç, beklenti ve taleplerine ne ölçüde karşılık verebildiklerinin değerlendirilmesi, belediyelerin gelecekle ilgili stratejik planlamalarında da önem taşımaktadır.

Bu araştırmanın temel amacı Rize Belediyesinin sunduğu hizmetlerin vatandaş tarafından nasıl algıladığını ve vatandaşın belediyenin sunduğu hizmetlerden genel memnuniyet düzeyini belirleyen en önemli faktörlerin neler olduğunu ortaya koymaya çalışmaktır.  Bu anlamda araştırma sonuçları, “Rize Belediyesi 2015-2019 Dönemi Stratejik Planına” bir girdi niteliği taşıyacaktır. Bu tür araştırmalar yerel yönetimlerde katılımcı stratejik yönetişim anlayışının güçlendirilmesine; yerel yönetimlerin katılımcı stratejik planlama kapasitesinin arttırılmasına;  yerel düzeyde katılımcı karar alma kültürünün geliştirilmesine; belediye hizmetlerinin erişim, kullanım, kalite ve memnuniyet açısından değerlendirilmesine; Rize’de belediye ile vatandaşlar arasında hizmet kalitesi temelinde diyalog ortamının geliştirilmesine katkı sağlamaktadır. 

Bu çalışmanın temel hareket noktası da vatandaşların Rize Belediyesi ile ilgili görüşleri, yönetim algılaması ve hizmet kalitesinden memnuniyet veya memnuniyetsizliklerinin belirlenmesi, belediyelerin hizmet niteliklerinin arttırılması veya değiştirilmesinde karar vericilere yol göstermesi bakımından katkısının olacak olmasıdır. Aynı zamanda hem halkın belediye hizmetlerini sorgulaması bakımından hem de hizmetlerden yararlananlara görüş ve mevcut durum analizini değerlendirmeleri açısından fayda sağlayabilir. Özetle Belediye hizmetlerinden memnuniyetin ölçülmesini kapsayan bu çalışmanın alt amaçları aşağıdaki gibi sıralanabilir;

ü  Vatandaşlara uygulanan anketlerle demografik özellikleri belirleyerek, hizmet memnuniyetine göre vatandaş profilini ortaya koymak, başka bir ifadeyle demografik özelikler açısından sunulan hizmetlerin memnuniyet düzeyi arasında anlamlı bir farkın olup olmadığını tespit etmek,

ü  Vatandaşların belediye hizmetlerinden ve yönetim algılamasından memnuniyet veya memnuniyetsizliğinde öne çıkan faktörleri belirlemek ve teorik bilimsel yazında yer alan faktörlerle, uygulama neticesinde elde edilecek bulguları karşılaştırmak ve aralarında fark olup olmadığını değerlendirmek,

ü  Belediye hizmet sunumlarının arttırılmasında veya değiştirilmesinde belediye yönetimlerinin hizmet politikalarını oluşturmalarında önerilerle katkı sağlamak,

ü  Vatandaşların memnun olduğu ve memnun olmadığı hizmetleri belirlemektir.

Vatandaş Memnuniyet Araştırması Rize Belediyesinin şemsiyesi altında, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi ile işbirliği içinde gerçekleştirilmiştir. Ankette sorulan soruların içeriği ilk aşamada ayrıntılı yazın taraması yapılarak bir taslak anket hazırlanmıştır. Bu aşamada anketin içeriğinin hazırlanmasında birçok bilimsel çalışmadan yararlanılmıştır (Yücel vd. 2012; Kübra, 201; Göküş ve Alptürker, 2011; Avşar vd. 2008; Cankuş, 2008). Daha sonra hazırlanan taslak anket Belediye uzman personelinin tartışmasına sunularak anketin içeriğine son şekli verilmiştir. Araştırmada kullanılan nihai anket Ek 1’de sunulmuştur. 

Bu rapor giriş; araştırmanın evreni, örneklemi ve yöntemi; Rize Belediyesi vatandaş memnuniyet araştırmasının sonuçları ve sonuç bölümlerinden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarının tartışıldığı üçüncü bölüm, 13 alt bölümden oluşmaktadır. Bu bölümde sırasıyla araştırma ölçeğin geçerliliğinin ve güvenilirliğinin; demografik özelliklerin; genel hizmetlerin; toplu taşıma hizmetlerinin; su ve kanalizasyon hizmetlerinin; şehircilik hizmetlerinin; temizlik ve çevre hizmetlerinin; sağlık hizmetlerinin; park-bahçe, yeşil alan hizmetlerinin; denetim hizmetlerinin; eğitim, kültür, spor ve sosyal hizmetlerin; belediye çalışanlarının ve genel memnuniyetin değerlendirildiği alt bölümlerinden oluşmaktadır.