8th INTERNATIONAL HALICH CONGRESS ON MULTIDISCIPLINARY SCIENTIFIC RESEARCH, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Aralık 2024
Öğretmenlerin derslerinde, günlük yaşam problemleriyle matematiksel modellemeler yapmaları, öğrencilerin yaparak yaşayarak öğrenmeleri bakımından önemlidir. Bunun için öğretmen olmadan, öğrenim gördükleri lisans eğitimlerinde bu deneyimleri kazanmaları gerektiği düşünülmektedir. Öğretmen adaylarının matematiksel modellemelerde başarılı olmaları ve öğretmen olduklarında öğrencilerine uygulamalar yaptırabilmeleri için öz yeterliliklerinin hangi değişkenlerden etkilendiğini bilmek gerekir. Bu çalışma öğretmen adaylarının matematiksel modelleme öz yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu değişkenlerden bağımsız değişkenleri, akademik başarı düzeyi, cinsiyet, modelleme dersi alma durumu ve sınıf düzeyi, bağımlı değişkeni ise matematiksel modelleme öz yeterlilik puanları oluşturmaktadır. Çalışmaya Türkiye’de bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi’ndeki Matematik Eğitimi Ana bilim dalında öğrenim gören toplam 159 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. İlişkili tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışmada kullanılan nicel veriler SPSS programında t testi, Mann Whitney U ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının matematiksel modelleme öz yeterlilik inançlarının cinsiyet, ders alma durumu ve sınıf düzeyi ile arasında anlamlı farklılıkların olduğu ancak başarı düzeyi ile arasında anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının modelleme başarılarının arttırılması için daha fazla deneyimlerden yararlanılması, kız öğretmen adaylarının daha fazla teşvik edilmesi, modelleme derslerinin farklı ana bilim dallarında ve farklı sınıf düzeylerinde ders saati artırılarak yerini alması ve içeriğinin genişletilmesi şeklinde öneriler sunulmuştur.
It is important for teachers to use mathematical modeling with real-life problems in their lessons, as it allows students to learn through hands-on experiences. For this, they need to gain such experiences during their undergraduate education, before becoming teachers. In order for pre-service teachers to be successful in mathematical modeling and to enable their students to practice it when they become teachers, it is necessary to understand which variables affect their self-efficacy. This study was conducted to examine the mathematical modeling self-efficacy of prospective teachers in terms of various variables. The independent variables of these variables are academic achievement level, gender, taking a modeling course and grade level, and the dependent variable is mathematical modeling self-efficacy scores. A total of 159 pre-service teachers voluntarily participated in mathematics education department of the Faculty of Education of a state university in Turkey. The quantitative data used in this study, in which the correlated screening method was used, were analyzed in the SPSS program t-test, Mann Whitney U and one-way analysis of variance (ANOVA). According to the analysis results; It was found that there were significant differences between pre-service teachers' mathematical modeling self-efficacy beliefs, gender, taking a course, and grade level. It was revealed that there was no significant difference between mathematics modeling self-efficacy scores and achievement level. As a result of the research, suggestions were made to increase the modeling success of teacher candidates, such as benefiting from more experiences, encouraging female teacher candidates more, taking modeling courses in different departments and at different grade levels by increasing the number of hours, and expanding their content.