3. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Sempozyumu, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2009, (Özet Bildiri)
Bu çalışııada sanal ortamda yaşanan deneyimleri daha gerçekçi bol'utlara ulaŞtıracağı düŞünülen
Hapticin uzaktan eğitime getireceği katİ<ılar yapılan ğalışmalarla açıklanmaya çalıŞılmaktadır, HaPtic Yunanca
dokunma duyusuyla lıglıi"urııu-,İa g"lm"kĞdir. Kinesİetik ve dokunma kanallarını canlandlracak mekanik-Kullanıcının frapticle dokunsal anlamda kurduğu iletişimle, sanal ortama müdahale
işaretler üretmekİedir.
edilebilmektedir. Müdahaleler sonucunİa değişen sanal ortam bileşenleriyle ilgili bilgiler, dokunsal. geri
dönütlerle kullanıcıya iıeİİımeı<teair. Haptic ,irİtıluryon arayüzüyle de kullarucıya işitsel, görsel ve metinsel geri
dönütler vermektedir Böylelikle, sanal oıtama aa'lıll "alİen Üaptic bileşenleriyle kullanıcrYa.daha gerÇekÇi
ortamlar ve deneyiırıle. İuşu*u'imkAnı sunulmaktadır. Birçok çalışmada, Haptic'in bu nitelikleri saYesinde
öğenme süresini, g,ı."u İr-urnlama si_ıresini, hataları azdlttığı ve sanal ortamlarda bireYlerin birebir etkileŞimi
hissetmelerini arthrdığı beli*ilmektedir. Hapticin kavramların zihinde yapılandırılmasında, öffencilerin
muhakeme yetenekleri-ni geliştirmede etkili oİduğu wrgulanmaktadır. Bu nedenle simülasYoır özellikleri de
içeren Haptic,l"ri., ,rukiuİ "eİti- ortamlannda kuİlanılmasının öğrencilerin daha gerçekÇi öğenme deneYimleri
yuşu1nuıurrry sağlayacağı dtı|tınıılmekt e_di.r. Zamaı ve mek6n sınırı olmaksızın, öğrencilÇrin soYut kawamları
,iırinıerinae yupİıurror.,İuıarı.,da ve ilişkilendirmelerinde katkılar getireceği savunulmaktadt, Uzaktan eğitimde
t ılun,ıun aiğo t"ı.,roıojilerle Hapticii, birıikt" kullanılmasının öğrenciler arasında etkileŞimi ve iŞbirliğini
arttıracağı düşünülmektedir.