Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.205-264, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı; 5. sınıf insan ve çevre ünitesinin bütünüyle okul dışı ortamlarda
yürütülmesine yönelik hazırlanan bir öğretmen rehber materyalinin öğrencilerin akademik
başarıları üzerindeki kısa ve uzun süreli etkilerini incelemektir. Çalışma bir deney ve iki kontrol grubu
ile yürütülmüştür. Karma araştırma yaklaşımı kapsamında sıralı desenin kullanıldığı çalışmada,
yürütülen uygulamanın çalışma grubunda yer alan öğrencilerin akademik başarısına etkisini
inceleyebilmek için yarı deneysel desenler arasında yer alan ön test-son test eşitlenmiş kontrol
gruplu model kullanılmıştır. Geliştirilen bir başarı testi ön, son ve kalıcılık testi olarak tüm gruplara
üçer kez uygulandıktan sonra, deney grubunda ortaya çıkan farklılığın nedenlerini açıklayabilmek
için öğrenci çalışma yaprakları ile öğrenci ve veli mülakatları başlıca nitel veri kaynakları olarak işe
koşulmuştur. Araştırma sonucunda deney grubu öğrencilerinin akademik başarıları kısa sürede
artmış, uzun sürede de kalıcılığı sağlanabilmiştir. Bu çıktıda öğrencilerin okul dışı öğrenme
ortamlarını yaşamla doğrudan ilişki kurma ve ilk elden tecrübe kazanma açısından heyecan verici
ve ilgi çekici olduğuna yönelik algıları etkili olabilmiştir
The aim of this study is to examine the short and long-term effects of teacher guide material on
the academic achievement of the students, which was prepared to teach the 5th grade human and
environment unit entirely in out-of-school environments. The study was implemented with an
experiment and two control groups. In the study in which sequential design was used within thescope of the mixed research approach, the pre-test-post-test equivalent control group model,
which is among the quasi-experimental designs, was used to examine the effect of the application
on the academic success of the students in the study group. After an achievement test was applied
to all groups as a pre, post, and follow-up test, student worksheets, and student and parent
interviews were used as the main qualitative data sources to explain the reasons for the difference
in the experimental group. As a result of this research, the academic success of the experimental
group students increased in a short time and their permanence was achieved in a long time. In this
outcome, students' perceptions that out-of-school learning environments are exciting and
interesting in terms of establishing a direct relationship with life and gaining the first-hand
experience have been effective.