27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 18 - 22 Nisan 2018, ss.1, (Özet Bildiri)
Amaç: Okullarda verilen eğitimin en önemli amaçlarından biri, çağın beklentilerine ayak uydurabilen, araştıran, sorgulayan, kendini gerçekleştirmiş, özgüven ve sorumluluk sahibi bireyler yetiştirmektir. Bireylerin başarı göstergelerinden biri kuşkusuz akademik başarıdır. Akademik başarı öğrencilerin elde ettiği bilgi, beceri, teknikler, sergilenen olumlu tutum ve davranış olarak açıklanabilir. Başka bir ifadeyle bir öğrenci belirli bir programdaki hedef davranışları sergilemesi durumunda başarılı sayılmaktadır. Öğrencinin akademik başarısı üzerinde etkisi olabilecek pek çok faktörden bahsedilebilir. Bununla ilgili olarak eğitim araştırmalarında sıklıkla farklı bağımsız değişkenlerin akademik başarıyı etkileme düzeyleri incelenmektedir. Özellikle farklı teknolojilerin, yöntem ve tekniklerin öğrencinin akademik başarısı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak, eğitim sistemini daha işlevsel hale getirebilmek, eğitim kalitesini arttırmak adına önemli görülmektedir. Bu nedenle, akademik başarının incelendiği çalışmalardaki eğilimlerin ortaya çıkarılması önemlidir. Bu çalışmada, akademik başarıya odaklanan deneysel çalışmalarda ele alınan bağımsız değişkenlerin (yöntem, teknik, teknoloji, vs.), çalışmalara ait tanımlayıcı özelliklerin ve yöntemsel eğilimlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Yöntem: Çalışmanın amacı doğrultusunda bağımlı değişken olarak akademik başarının kabul edildiği eğitim araştırmalarında 2012-2016 yılları arasında SSCI indexli dergilerde yayınlanmış makaleler Web of Science veri tabanı aracılığı ile taranmıştır. Tarama sonucunda toplam 632 makaleye ulaşılmış, bu makalelerin içerisinden sadece nicel araştırma yöntemlerinden deneysel araştırma modelinin kullanıldığı 55 makale bu çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Eğitim Teknolojileri Yayın Sınıflama Formu (ETYSF) kullanılmıştır. Kullanılan bu form, yedi bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde incelenmiş olan makalenin adı, yazarları, yayınladığı dergi gibi tanımlayıcı özelliklerinin belirtildiği makale künyesi bölümü yer almaktadır. Diğer bölümlerde ise sırasıyla makalenin türü, makalenin konusu, makalenin yöntemi, veri toplama araçları, örneklem ve veri analiz yöntemleri yer almaktadır. Çalışmada elde edilen makaleler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen veriler yayınlanma tarihi, çalışma grubu, araştırma modeli, kullanılan bağımsız değişkenler, akademik başarı yanı sıra kullanılan bağımlı değişkenler, veri toplama araçları, kullanılan istatistiksel analizler açısından incelenmiş ve gruplandırılmıştır. Bulgular: Çalışmada incelenen makalelerde akademik başarıya etki eden bağımsız değişkenlere bakıldığında medya kullanımı ile öğretim yöntem ve teknikleri kategorilerinde deneysel çalışmaların yoğunlukta olduğu görülmektedir. Çalışma kapsamında akademik başarıya odaklanan deneysel çalışmaların hangi alanlarda yapıldıkları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda Fen/Teknoloji, Psikoloji, Yabancı Dil, Bilgisayar ve Gıda/Sağlık alanlarında yapılan çalışmaların diğer alanlara kıyasla daha fazla akademik başarı odaklı çalışmalar olduğu görülmektedir. Ayrıca akademik başarının tek başına incelendiği çalışmaların da yoğunlukta olduğu görülmektedir. Çalışmalarda akademik başarı değişkeninin yanı sıra; eleştirel düşünme, problem çözme ve tutum gibi değişkenlerin bağımlı değişken olarak incelendikleri tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında incelenen akademik başarıya odaklanan deneysel araştırmalarda tercih edilen veri analiz yöntemleri ortaya çıkarılmıştır. Analiz sonucunda söz konusu araştırmalarda sıklıkla ANOVA/ANCOVA veri analiz yöntemlerinin kullanıldığı görülmektedir. Bunu sırasıyla regresyon ve t testi kullanan araştırmalar takip etmektedir. Sonuçlar: Bu çalışma 2012-2016 yılları arasında SSCI indeksinde yayınlanan akademik başarıya odaklanan deneysel çalışmalarla ilgili çeşitli eğilimleri (örneklem özellikleri, veri toplama araçları, yıllara göre dağılım, incelenen değişkenler vb.) sistematik bir inceleme ile ortaya çıkarmaktadır. Çalışmadan elde edilen sonuçların alanda gerçekleştirilen akademik başarıya odaklanan deneysel çalışmaların güçlü ve eksik yönlerini görme açısından yararlı olacağı ve gelecek çalışmalara yön vermede belirleyici bir kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir. Ayrıca akademik başarıyı etkileyen değişkenlerle ilgili çalışmayı planlayan araştırmacılara güncel bilgiler sunarak, yeni çalışmalar için yol gösterici olması beklenmektedir. Ancak çalışmanın sadece 2012-2016 yılları arasında yapılan çalışmalara odaklandığı bir sınırlılık olarak göz önünde bulundurulmalıdır.