Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.30, ss.543-555, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının FATİH Projesi
teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma araştırma
desenlerinden Eşzamanlı Desen kullanılmıştır. Araştırmada Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngilizce
Öğretmenliği bölümünde 296 öğrenciden “FATİH Projesi Teknolojileri Öz-Yeterlik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Nitel
veriler ise doküman incelemesi ve görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Toplanan ölçek verileri çeşitli parametrik testler ile
analiz edilmiştir. Doküman incelemesi ile toplanan veriler “Var veya Yok” tekniği ile analiz edilmiş, görüşmelerden elde
edilen veriler ise kodlanarak temalar halinde analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda çalışma grubunda yer alan
bireylerin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının yüksek düzeyde olduğu ortaya
çıkmıştır. Ayrıca İngilizce öğretmeni adaylarının öz-yeterlik inançları sınıfa göre anlamlı bir farklılık göstermezken,
cinsiyete göre erkekler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Doküman incelemesinden elde edilen bulgulara göre
YÖK tarafından İngilizce Öğretmenliği Lisans Programında belirlenen derslerin içerikleri MEB’in İngilizce
Öğretmenlerinden beklediği FATİH Projesi teknolojilerinin kullanımına yönelik yeterlikleri %92,85 karşılamaya olanak
tanımaktadır. Ayrıca görüşme bulguları öğretmen adaylarının FATİH Projesi hakkında genel düzeyde bilgi sahibi
olduklarını, fakat bu bilgilerin büyük oranda rastgele edinilen bilgiler olduğunu ama proje hakkında olumlu düşüncelere
sahip olduklarını göstermektedir. Daha üst düzeyde yeterliklerin kazanımı için proje hedefleri ve program çıktıları
eşleştirilerek daha somut ve uygulanabilir öğretim etkinlikleri geliştirilebilir.
The aim of this study is to determine teacher candidates’ self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project
technologies who study in Faculty of Education, English Language Teaching Department. In the study Convergent
Parallel Design was used which is one of the mixed research designs. The quantitative data of the study was collected
through "FATIH Project Technologies Self-Efficacy Scale" from 296 undergraduate students who study in Akdeniz
University, Faculty of Education, English Language Teaching Department. The qualitative data was also collected
through document analysis and interviews. The scale data was analysed some parametric tests. Furthermore, the
research data collected through document analysis was analysed through “Yes or No" technique and the data obtained
from the interviews was analysed as themes after coding. The results of the data analysis show that participants in the
study group have high level of self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project technologies. While teacher
candidates’ self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project technologies do not significantly differ according
to class, their beliefs significantly differ according to gender in favour of male participants. According to findings
gathered from document analysis the course contents prepared by HEC %92,85 allow the teacher qualifications
designated by MONE in this context. Moreover interview findings show that teacher candidates have general
knowledge about FATIH Project. This knowledge is randomly acquired however they have positive ideas about the
project. For a higher level of proficiency, more concrete and feasible teaching activities can be developed by matching
the project objectives and program outcomes.