Türkçenin Eğitimi-Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Çalışmalar 11, Gülsün Leyla Uzun,B. Ümit Bozkurt,Elif Arıca Akkök,Özlem Dağ Tarcan, Editör, Ankara Üniversitesi, Ankara, ss.391-404, 2020
Bu çalışmanın amacı, Türkçe Dersi Öğretim
Programında (MEB, 2018) yer alan konuşma
ve yazma kazanımlarını ölçülebilirlik özellikleri
açısından ele almaktır. Bu doğrultuda 5, 6, 7
ve 8. sınıf konuşma ve yazma kazanımlarının
bu ilkeye uygunluğu belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma betimsel tarama modelindedir.
Araştırmada öğretim programında yer alan 5, 6,
7 ve 8. sınıf konuşma ve yazma kazanımlarının
tümü ele alınmıştır. Araştırma evren üzerinden
yürütülmüştür. Veri kaynağını Türkçe Dersi
Öğretim Programı (MEB, 2018) oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından
geliştirilen kontrol listesidir. Araştırmada üç Türkçe
eğitimi ve iki ölçme ve değerlendirme alanı uzmanı
arasında uyumun olup olmadığına, güvenirlik
katsayısı hesaplanarak bakılmıştır. Uzmanlar
arasında görüş birliği sağlandığı görülmüştür.
Kazanımların ölçülebilirlik puanlarına göre en
yüksek ölçülebilirlik puanının, “Konuşmalarında
beden dilini etkili bir şekilde kullanır.” kazanımına
ait olduğu bulunmuştur. “Konuşmalarında
uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.”
kazanımı ile “Konuşmalarında yabancı
dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş
kelimelerin Türkçelerini kullanır.” kazanımları
ise en düşük ölçülebilirlik puanına sahiptir.
Yazma kazanımlarında ölçülebilirliği en yüksek
kazanım “Kısa metinler yazar.” Kazanımı
iken “Ek fiili işlevlerine uygun olarak kullanır.”
kazanımı ise ölçülebilirlik açısından en düşük
puanı alan kazanımdır. “Yazdıklarını paylaşır.”,
“Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize
henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini
kullanır.”, “Şiir yazar.” ve “Yazılarında uygun
geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.” şeklinde
ifade edilen kazanımların puanlayıcılar
tarafından daha düşük oranda ölçülebilir olduğu
kabul edilmiştir.
Unlike its family and other crayfishs, the little
crawfish, the main character of Gianni Rodari’s
children book called The Young Crawfish, wants
to walk not backward but forward. Its struggle
for this passion, its success and being isolated
especially by its family and neighborhood make us
think about the reflection of conformism and nonconformism
concepts on the works of children’s
literature. In this context, what is aimed in this
study is to make an interpretation by relating
this children’s book with these concepts. The data
source of this study, which has been carried out
as a qualitative research, is Rodari’s children’s
book called The Young Crawfish. Content
analysis technique is utilized in data analysis. The
messages reached by the researchers at the source
have been coded separately, the themes under
which these codes will be gathered have been
reached, and the harmony has been evaluated
by comparing and contrasting the codes and
themes of two researchers. To wrap up, this work,
which is composed through the messages under
the titles of “oppression, deterrence, resistance,
isolation, determination, autonomous behavior,
being rejected”, can be interpreted as a positive
sample in terms of its mentioning societal issues
in children’s literature and meeting the child with
the reality of life.