Journal of Innovative Research in Social Studies, cilt.6, sa.2, ss.226-252, 2023 (Hakemli Dergi)
Tarih disiplini, kendine özgü bir felsefe ve bilgi yapısı ile farklı bir düşünme tarzını gerektirir. Bu düşünme tarzı,
tarihsel düşünme veya tarihsel düşünme becerileri olarak adlandırılan, geçmişi kavrama, geçmişle ilgili
yorumlar yapma ve geçmişi güncel olaylarla ilişkilendirme yeteneğini içerir. Bu beceriler, öğrencilere üst düzey
düşünme ve analitik düşünme yeteneklerini kazandırmak için kritik öneme sahiptir. Bu çalışma, Türkiye'de
sosyal bilgiler/tarih eğitimi alanlarında gerçekleştirilen tarihsel düşünme ve tarihsel düşünme becerileriyle
ilgili tezleri, makaleleri ve bildirileri inceleyerek bu alanındaki eğilimleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Nitel
araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile yapılan çalışmanın verileri içerik analizi ile
değerlendirilmiştir. Çalışma 2003-2023 yılları arasında Türkiye’de yayımlanmış makale, bildiri ve lisansüstü
tezler olmak üzere 74 araştırmayı kapsamaktadır. Çalışmalarda, farklı yöntemlerin, tekniklerin, etkinliklerin ve
materyallerin tarihsel düşünme becerilerine olan etkileri detaylı bir şekilde incelenmiş, ancak sosyal bilgiler
öğretim programlarında bu becerilere doğrudan yer verilmemesi üzerinde durulmuştur. Araştırma sonuçları
çalışmaların çoktan aza doğru sırasıyla tez, makale ve bildiri türünde yapıldığını göstermektedir. Alanyazın
taraması sonuçlarına göre en yoğun araştırmaların ortaokul düzeyinde gerçekleştirildiği görülmektedir.
Historical science requires a unique philosophy and structure of knowledge and a different way of thinking. This
way of thinking involves the ability to understand the past, make interpretations about the past, and relate the
past to current events, which is called historical thinking or historical reasoning skills. These skills are critical
to equipping students with higher-order thinking and analytical thinking abilities. This study aims to show the
trends in this field by examining the dissertations, articles and papers on historical thinking and historical
thinking skills in the fields of social studies/history education in Turkey. The data of the study, which was
conducted using document analysis, one of the qualitative research methods, was analyzed using content
analysis. The study includes 74 studies including articles, papers and dissertations published between 2003 and
2023 in Turkey. The studies explored in depth the impact of different methods, techniques, activities and
materials on historical thinking skills, but emphasized that these skills were not directly incorporated into the
social studies curriculum. The research results show that the studies were conducted in the types of theses,
articles, and papers, respectively, from most to least. The results of the literature review show that the most
intensive research is conducted at the secondary school level.