2nd International Congress on Ship and Marine Technology, İstanbul, Turkey, 16 - 17 September 2021, pp.465-475
Planing hulls are the
hull concepts that can reach very high speeds owing to their hydrodynamic
characteristics. However, the pitch and heave motions that such boats are
subjected to in the planing regime, negatively affect both comfort and
resistance of the boat. The comfort can be improved by reducing the trim and a
more economical cruise can be achieved by reducing the resistance the help of
extra equipment located in the stern of such boats. In this study, a unique
interceptor mechanism used for this purpose was designed, the working principle
of the designed interceptor system was explained in detail and examples of its
current use in the literature were compiled. Finally, the prototype of the
designed interceptor model was produced and tested in a laboratory environment.
Kayıcı tekneler genel hidrodinamik özellikleri itibariyle oldukça yüksek
süratlere çıkabilen teknelerdir. Ancak bu tip teknelerin kayıcı rejimde maruz
kaldıkları baş kıç vurma ve dalıp
çıkma gerek konforu gerekse tekneye etki eden direnci olumsuz yönde
etkilemektedir. Bu tip teknelerin kıç bölgesine yerleştirilen ekstra ekipmanlar
yardımı ile hem trim azaltılarak konfor iyileştirilebilmekte hem de teknenin
maruz kaldığı direnç kuvveti azaltılarak daha ekonomik bir seyir elde
edilebilmektedir. Bu çalışmada, bu amaçla kullanılan özgün bir interseptör
mekanizması tasarlanmış, tasarlanan interseptör sistemin çalışma prensibi açık
bir şekilde anlatılmış ve literatürde mevcut kullanımlarına ilişkin örnekler
derlenmiştir. Son olarak
tasarlanan interseptör modelinin prototipi üretilerek laboratuvar ortamında
testleri gerçekleştirilmiştir.