Promenad mimarlığı tasarımı üzerinden bir mimari stüdyo deneyimi


Ataoğlu N. C., Varol E.

IDA: International Design and Art Journal (Online), cilt.6, sa.2, ss.277-299, 2024 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: IDA: International Design and Art Journal (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.277-299
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tasarım, mimari üretim sürecinde ilerleyerek gelişen ve farklı görüşlerin birikimini barındıran bir olgudur. Mimarlık eğitiminde tasarım, sonuç ürün oluşturmanın yanı sıra sürecin de tasarlandığı, devingen ve deneysel bir yapıdadır. Bu çalışmada, mimari proje tasarım süreci; mimari promenad kurgusu çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, mimari proje atölyelerinin yürütülme süreçlerini ve kullanılan stratejileri paylaşarak mimarlık pedagojisine katkı sağlamaktır. Mimari proje stüdyosunda, Le Corbusier’in tanımladığı çok boyutlu bir kavram olan mimari promenad ile mekânı algılama, görme, deneyimleme ve tasarlama üzerine pratikler yapılmıştır. Görselleştirme aşamasında storyboardlar ve ilham panoları kullanılarak mekân dizinleri oluşturulmuştur. Kavramlar ve duygular aracılığıyla mekânı karakterize ederken empatik yaklaşım, hareketle deneyimleme, promenad ve sinematografik senaryo gibi kavramlar öne çıkmıştır. Yöntem olarak içerik analizi kullanılmış ve öğrencilerin proje süreçleri boyunca geliştirdikleri materyaller ve tasarımlar sistematik bir şekilde incelenmiştir. Çalışmanın materyalini, 2019-2020 Bahar Döneminde 4. yarıyıl öğrencilerinin proje süreçleri ve sonuç ürünleri oluşturmuştur. Trabzon kent merkezinde, tarihi Kostaki Konağı’nın yakınında yer alan ve yoğun yaya trafiği olan kentsel alan, öğrencilerin tarihsel ve çevresel faktörleri analiz ederek promenad önerileri geliştirmesi için seçilmiştir. Bu süreçte, öğrencilerin kentsel bağlamı ve mekânsal ilişkileri empati ve hareket deneyimiyle bütünleştirerek özgün, bağlam odaklı mekânlar tasarladığı, bunun da mimarlık eğitiminde süreç odaklı stüdyo pratiklerinin önemini desteklediği sonucuna varılmıştır.
Design is a phenomenon that develops by progressing through the architectural production process and contains the accumulation of different views. In architectural education, design is a dynamic and experimental structure where the process and final product are designed. In this study, the architectural project design process is addressed within the framework of the architectural promenade construct. In the architectural project studio, practices were made on perceiving, seeing, experiencing, and designing the space with the architectural promenade, a multi-dimensional concept defined by Le Corbusier. Space indexes were created using storyboards and inspiration boards during the visualization phase. While characterizing the space through concepts and emotions, concepts such as empathic approach, experiencing with movement, promenade, and cinematographic scenario came to the fore. The study aims to contribute to architectural pedagogy by sharing the implementation processes and strategies used in architecturalproject workshops. Content analysis was used as a method and the materials and designs developed by the students throughout the project processes were systematically examined. The material of the study consisted of project processes and the final productsof the 4th-semester students in the 2019-2020 Spring Semester. The urban space with heavy pedestrian traffic, located in the city center of Trabzon, near the historical Kostaki Mansion, was chosen for students to develop promenade proposals by analyzing historical and environmental factors. In this process, it was concluded that students designed unique, context-oriented spaces by integrating urban context and spatial relationships through empathy and movement-based experience, which supports the significance of process-oriented studio practices in architectural education.