IX. EAB 2017, Ordu, Türkiye, 11 - 14 Mayıs 2017, cilt.1, sa.1, ss.1, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışmanın amacı, 2006-2016 yılları arasında ülkemizde okul incesi fen bilgisi eğitim
alanında yürütülen çalışmaların hangi noktalarının çalışıldığını ve eksikliklerin neler olduğunu ortaya
çıkarmaktır. Çalışmada araştırma yöntemi olarak içerik analiz yöntemlerinden biri olan betimsel içerik
analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemin kullanılma amacı okul öncesinde fen bilgisi eğitim
alanında birbirinden bağımsız olarak yapılan nitel ve nicel çalışmaları inceleyip düzenlemek ve
alandaki genel eğilimleri belirlemektir. Böylece araştırma sonucunda ilgili alanda çalışma yapan ve
yapmak isteyen araştırmacılara genel eğilimin ne olduğu gösterilebilir. Elde edilen verilere göre okul
öncesi fen eğitim alanında en çok araştırmanın 2015 yılında yapıldığı en çok araştırılan konunun okul
öncesi öğretmen adaylarının ve öğretmenlerinin fen öğretimine karşı tutum görüş ve yeterlikleri
konusunun olduğu ve en az çalışma konusunun okul öncesi öğretmen ve öğrencilerin bilim insanı
algısı konusunda ki çalışmaların olduğu görülmektedir. Ayrıca araştırma deseni olarak da nitel
araştırma yaklaşımına dayalı araştırma yöntemlerinin kullanıldığı ortaya çıkmaktadır. Kullanılan veri
toplama araçları incelendiğinde ise çoğunlukla bilimsel süreç beceri testinden yararlanıldığı ve
mülakat, gözlem, öz yeterlik algı ölçeği, doküman inceleme, görüşme formunun daha az tercih edildiği
görülmektedir. Alan yazında ki eksikliklerin belirlenmesinin bu alanda çalışan araştırmacılar için
aydınlatıcı bir yol üstleneceği umulmaktadır.
The aim of this study is to find out what points of study are carried out in the field of preschool science education in our country between 2006-2016 and what are the deficiencies. In the
study, descriptive content analysis method, one of the content analysis methods, was used as the
research method. The purpose of this method is to examine and organize qualitative and quantitative
studies that are carried out independently of each other in the field of science education before school
and determine the general trends in the field. Thus, researchers who are engaged in and are willing to
work on the relevant field in the result of the research can show what the general tendency is.
According to the obtained data, it is found that the most investigated subjects in the field of pre-school
science education in the field of pre-school science education were the most researched topics in 2015,
preschool teacher candidates and their teachers' attitudes towards science teaching and competencies,
and that at least the study topic was the study of preschool teachers and students about the perception
of scientists . In addition, it is revealed that research methods based on qualitative research approach
are used as research design. When the data collection tools used are examined, it is seen that the scientific process skill test is mostly used and the interview, observation, self-efficacy perception
scale, document review and interview form are less preferred. It is hoped that the identification of
deficiencies in the field will provide an enlightening way for researchers working in this field.