3rd International Conference on Educational Technology and Online Learning – ICETOL 2023, Eskişehir, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2024
İnternet,
dijital katılımın giderek belirginleşen kilit bir unsuru haline gelmekte ve bu
eğilim, her geçen gün daha da artmaktadır. Bireylerden İnternet'ten etkili bir
biçimde faydalanabilmeleri için, temel internet kullanımını içeren ve
"İnternet Becerileri" olarak adlandırılan bir dizi yeteneğe sahip olmaları
beklenmektedir. Bu çalışmanın amacı Van Deursen vd. tarafından 2016 yılında
geliştirilen İnternet Becerileri Ölçeğini Türk kültürüne uyarlamak ve ilgili
ölçeğin psikometrik özelliklerini sınamaktır. İnternet Becerileri Ölçeğinin
kuramsal açıdan güçlü olması, geniş bir kapsam geçerliliğinin bulunması ve
temel becerilerle birlikte birçok alt beceriyi de ölçme özelliğine sahip
olmasından dolayı bu uyarlama çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın ulusal
alan yazındaki ihtiyacı karşılayacağı ve gelecekteki birçok çalışmaya zemin
oluşturacağı düşünülmektedir.
Bu
çalışmada ele alınan ölçek 35 madde ve 5 faktörlü bir yapıya sahiptir. Ölçeğin
faktör yapısını Türkiye örnekleminde incelemek amacıyla İnternet kullanıcısı
olan 307 kişi ile açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir.
Gerçekleştirilen analiz sonucunda özgün ölçekte 5 faktörden oluşan yapının 4
faktör altında toplandığı görülmüştür. Tüm faktörlerin varyansın %68.4’ünü
açıkladığı belirlenmiştir. Ortaya çıkan 4 faktörlü yapının Türk kültürüne
uygunluğunu test etmek amacıyla 300 kişi ile doğrulayıcı faktör analizi
gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda 4 faktörlü yapının korunduğu
görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum
indekslerinin iyi ve mükemmel uyum aralığında oldukları belirlenmiştir. Yapı
geçerliliğini belirlemek için birleşim geçerliği ve ayrışım geçerliği analiz
sonuçlarının da uygun aralıklarda olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen
bulgular sonucunda 20 maddeden oluşan formun Türk kültürüne uygunluğu kanıtlanmış
ve ölçeğin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği sağlanmıştır.
Uyarlaması
gerçekleştirilen ölçek formuna, yapay zekâ, nesnelerin interneti ve öğrenme
analitikleri gibi yeni öğelerin eklenebileceği ve farklı katılımcı grupları ile
bu çalışmanın farklı katılımcı gruplarıyla genişletilebileceği önerileri
sunulmuştur.