Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, no.49, pp.89-105, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Based on the cognitive theory and cognitive behavior theory,
it can be said that the neophobia tendency, which is defined as the fear of
novelty, will affect the behavior of individuals in the face of a new stimulus.
Therefore, in this study, it is aimed to test the relationship between the
neophobia tendencies of the local people in Rize and the perception of tea
tourism. As it is known, tea is an important part of Turkish culture and
lifestyle. It is seen that tourism activities have recently been diversified in
the regions where the tea plant is grown. Tea tourism is intensely done in
regions where tea plants are grown, especially in countries such as the
People's Republic of China, Sri Lanka and India, and it is increasingly in
demand thanks to post-modern tourism dynamics. The province of Rize, where the
tea plant is grown, has a high potential in terms of tea tourism along with
other touristic attractions. In this context, the local people’s opinions on
the subject are important. Quantitative research approach was adopted in the
study and the design of the research was determined as the screening model,
which is one of the non-experimental methods. Questionnaire technique was used
to collect data. As a result of the study, a negative relationship was found
between individuals’ neophobia tendency and the perception of tea tourism. It
was concluded that as individuals’ neophobia tendencies increase, the negative
effects of tea tourism are focused on while the positive effects of tea tourism
are focused on as their neophobia tendencies decrease. In line with the results
obtained, various suggestions were made for tourism stakeholders in the public
and private sectors.
Bilişsel kuram ve
bilişsel davranış kuramı temeline dayanarak, yenilik korkusu olarak tanımlanan
neofobi eğiliminin, bireylerin yeni bir uyarıcı karşısında gösterecekleri
davranışı etkileyeceği söylenebilir. Dolayısıyla bu çalışmayla; Rize’de yerel
halkın neofobi eğilimleri ile çay turizmi algısı arasındaki ilişkiyi test etmek
amaçlanmıştır. Bilindiği üzere çay; Türk kültürünün ve yaşam tarzının önemli
bir parçasıdır. Son dönemlerde çay bitkisinin yetiştirildiği bölgelerde turizm
faaliyetlerinin çeşitlendirildiği görülmektedir. Çay turizmi, başta Çin Halk
Cumhuriyeti, Sri Lanka ve Hindistan gibi ülkeler olmak üzere; çay bitkisinin yetiştirildiği
bölgelerde yoğun bir şekilde yapılmakta ve post modern turizm dinamikleri ile
de giderek artan oranda talep görmektedir. Çay bitkisinin yetiştirildiği Rize
ilinin diğer turistik çekicilikleri ile birlikte çay turizmi açısından
potansiyeli yüksektir. Bu bağlamda yerel halkın konu ile ilgili görüşleri önem
arz etmektedir. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve araştırmanın
deseni, deneysel olmayan yöntemlerden olan tarama modeli olarak belirlenmiştir.
Veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda,
bireylerin neofobi eğilimi ile çay turizmi algısı arasında negatif yönlü bir
ilişki bulunmuştur. Bireylerin neofobi eğilimleri arttıkça çay turizminin oluşturacağı
olumsuz etkilere odaklanılırken, neofobi eğilimleri azaldıkça çay turizminin
oluşturacağı olumlu etkilere odaklanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen
sonuçlar doğrultusunda kamu ve özel sektörde yer alan turizm paydaşlarına
çeşitli önerilerde bulunulmuştur.