Göç Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.291-309, 2021 (Hakemli Dergi)
Araştırma Ankara Keçiören Gençlik Merkezi’ne devam eden 60-72 aylık 17 Afgan çocuğa uygulanan Sosyal Uyum ve Beceri Eğitim Programının çocukların benlik algıları üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol grupsuz deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen Keçiören Gençlik Merkezi’ ne devam eden 60-72 aylık 17 göçmen çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların benlik algısı düzeylerini ölçmek amacıyla “DeMoulin Benlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada Sosyal Uyum ve Beceri Eğitim Programı haftada 2 gün ve 12 hafta süreyle Afgan çocuklara uygulanmıştır. Program öncesinde ve sonrasında çocukların benlik algılarının düzeyleri ölçülmüştür. Yapılan analizler sonucunda çocukların Sosyal Uyum ve Beceri Eğitim Programı öncesinde ve sonrasında aldıkları puanlar arasında son test lehine anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır (p<0.05).Programın kalıcılığını saptamak amacıyla yapılan sontest ve kalıcılık testi puanları arasında son test lehine ve öntest-kalıcılık testi puanları arasında ise kalıcılık testi lehine anlamlı farklılık saptanmıştır(p<0.05). Bu durum uygulanan programın çocukların benlik algısı puanları üzerinde olumlu ve anlamlı etki sağladığı ancak zaman içerisinde bu etkinin azalmakla birlikte devam ettiği şeklinde yorumlanmıştır. Bununla birlikte benlik algısının çocuğun içinde bulunduğu aileden önemli ölçüde etkilendiğine dikkat çekilerek ebeveynlerin çocuk eğitimi konusunda eğitim almaları sağlanarak çocukların olumlu benlik algısı kazanmalarında önemli katkı sağlayacağı şeklinde öneride bulunulmuştur.
In the study, it was aimed to examine the effect of Social Skills Training Program applied to 60-72 months old immigrant Afghan children on children's self-perception. In the research, an pre-test -post-test experimental design without control group was used. The study group of the research consists of 17 immigrant children of ,60-72 months, attending to Ankara Keçiören Youth Center, which was selected with purposeful sampling method. “DeMoulin SelfPerception Scale” was used as a data collection tool to measure children's self-perception levels. In the study, the Social Cohesion and Skills Training Program was applied to Afghan children 2 days a week and for 12 weeks. The selfperception levels of the children were measured before and after the program. As a result of the analysis, it wasdetermined that there is a significant difference between the scores of the children before and after the Social Adaptation and Skills Training Program in favor of the post test (p <0.05). However, a significant difference was found in favor of the pre-test (p <0.05). This situation was interpreted as the applied program had a positive and significant effect on the self-perception scores of the children, but this effect continued, although it decreased over time. In addition, it was pointed out that the self-perception of the child is significantly affected by the family, and it was suggested that the education of parents on child education would make a significant contribution to the children's gaining a positive selfperception.