HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.10, sa.19, ss.190-213, 2022 (Hakemli Dergi)
Jeanette Winterson’un Tek
meyve Portakal Değildir (1985) adlı romanı, koyu Hristiyan bir anne tarafından evlatlık edinen Jeanette isimli
genç bir kızın hikâyesini okura sunar. Romanın ilk başlarından itibaren
annesinin İncil’i istediği gibi yorumladığı ve çevresindeki insanları da dinin
katı kurallarıyla şekillendirmeye çalıştığı aşikârdır. Yetim bir çocuk olan
Jeanette’ten beklenen ‘misyoner’ olmasıdır. Fakat o kaderini değiştirmeye karar
vererek, dinin kendisini sömürmesine karşı savaş açar. Winterson ise hikâyedeki
dinin otoritesini ve toplumsal normları reddederek, Jeanette’e daha gerçekçi ve
uyumlu başka olası dünyalar sunar. Winterson’un “evlat edinilmiş çocuklar kendi
kendilerini icat ederler” ifadesinden yola çıkarak bu çalışmada Jeanette’in
kendini yeniden inşa etme durumu ve yaşamış olduğu kimlik bunalımı Louis
Althusser’in ‘devletin ideolojik aygıtları’ kavramı ışığında incelenecektir.
Jeanette
Winterson’s Oranges Are Not the Only Fruit (1985) narrates the story of a
young girl named Jeanette, the narrator of the story, who is adopted and
raised by a profoundly Christian woman. At the beginning of the novel, it is
clear that Jeanette’s mother easily manipulates the Bible and tries to shape
people’s lives under the strict rules of religion. As an orphan child,
Jeanette is expected to be a missionary. However, she decides to change her
fate and starts the battle against the oppression of religion. By rejecting
the authority of religion and the societal norms in the story, Winterson
offers other possible worlds that are more realistic and compatible with
Jeanette. Based on Winterson's statement "adopted children invent
themselves", in this study, Jeanette's self-reconstruction and identity
crisis will be examined in the light of Louis Althusser's concept of
"ideological state apparatuses". |