ÖZEL Yetenekli Çocuklar ve Yapay Zeka: Fırsatlar, Etik Sınırlar ve Sorumluluklar


Fidan A., Bakır Yalçın E., Yavuz G.

Ulusal Üstün Yeteneklilerin Eğitimi Kongresi, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.214-216, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.214-216
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekanın öğrenme ve öğretime getirdiği katkıların yanı sıra çeşitli risk ve etik sorunları beraberinde getirdiği ifade edilmektedir (Zawacki-Richter vd., 2019). Öğrencilerin eğitim süreçlerinde yapay zeka araçlarını nasıl kullandıkları ve bu araçlarla nasıl bir etkileşim kurdukları tam olarak bilinmemektedir. Ayrıca, yapay zekanın etik kullanımı, gizlilik ve güvenlik gibi konulara ilişkin farkındalık düzeyleri hakkında da yeterli veri bulunmamaktadır.

Yapay zekanın (YZ) bir alt dalı olan üretken yapay zeka (ÜYZ) ise makine öğrenimi ile

eğitilmiş veri setleri vasıtasıyla içerikler oluşturmaya yarayan bir yapay zeka alanıdır (Aydın

& Karaaslan, 2023). Alanyazında YZ’nin öğrenme süreçlerine nasıl entegre edileceği, entegre

sürecindeki olumlu ve olumsuz etkileri ile ilgili birçok çalışma bulunurken ÜYZ’nin etik

kullanımı, güvenirliği ve özgünlüğü ile ilgili çalışmaların yetersizliği üzerinde durulmaktadır

(Aydın & Karaaslan, 2023; Malik vd., 2024; Nguyen vd., 2023). YZ’nin etik kullanımı ile

ilgili ilkeler geliştirilmesi söz konusu olduğunda henüz yeterli bilgiye sahip olunmadığı gibi

bu ilkelerin yapay zekanın hızına yetişip yetişemeyeceği de bir bilinmez olarak karşımıza

çıkmaktadır (Nguyen vd., 2023). Bu nedenle, ÜYZ’nin eğitimde etkili ve etik biçimde

kullanılabilmesi için, öğrenci etkileşimlerinin incelenmesini, içeriklerin doğruluk ve kalite

açısından değerlendirilmesini içeren sistemli bir izleme ve değerlendirme sürecine ihtiyaç

olduğu ileri sürülmektedir (Bettayeb vd., 2024). Buradan hareketle bu çalışmanın amacı özel

yetenekli öğrencilerin proje yazım süreçlerini incelemek ve ÜYZ’nin eğitimde kullanımına

yönelik algıları ile etik ve güvenlik kaygılarını inceleyerek ÜYZ’nin eğitimde etik, güvenilir

ve özgün kullanımına ilişkin farkındalıklarını belirlemektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu

İzmir’de bir Bilim ve Sanat Merkezinde Bilişim Teknolojileri dersine devam eden özel

yetenekli olarak tanılanmış 21 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma durum çalışması

olarak yürütülmüştür. Bu çalışma kapsamında öğrencilerden verilen bir proje yazma

şablonuna göre bir konu hakkında proje yazmaları istenmiştir. Öğrencilere proje yazma

sürecinde araştırmayı nasıl yapacakları konusunda yönlendirme yapılmamış araştırma

sürecinin ekran kaydı alınacağı konusunda öğrenciler bilgilendirilmiştir. Öğrencilere bir ders

saati süre verilmiştir. Öğrencilere uygulama öncesinde yapay zeka kullanımına yönelik bir

eğitim verilmemiştir. Uygulama sonrasında bu çalışmaya katılan öğrencilerle yapay zekanın

etik kullanımına yönelik olarak odak grup görüşmesi yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış

görüşme soruları araştırmacılar tarafından alanyazına dayandırılarak hazırlanmıştır.

Araştırmada öğrencilerin yapay zeka sohbet aracıyla olan deneyimleri, görüşme verileri ve

proje raporları değerlendirilmiştir. Ekran kayıtları üç alan uzmanı tarafından analiz edilmiştir.

Görüşmelerden elde edilen nitel veriler MAXQDA yazılımı ile analiz edilip raporlanmıştır.

Araştırmada elde edilen verilere göre öğrencilerin yapay zeka destekli proje yazım

süreçlerinde proje raporunda yer alan bölümleri yazarken (amaç cümlesi oluşturma, giriş,

yöntem, bulgular, sonuçlar) ÜYZ araçlarından yararlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin

özellikle proje giriş bölümünü yazarken ÜYZ aracının önerilerini dikkate aldığı ve ÜYZ

aracının ürettiği metni kullandıkları belirlenmiştir. Kaynakça bölümü oluşturulurken ise

yalnızca bir öğrencinin ÜYZ aracının önerdiği kaynakları tek tek kontrol ettiği ve

doğruluğunu teyit edemediği ya da ulaşamadığı kaynakları çalışmasından çıkardığı

görülmüştür. Öğrenciler, ÜYZ kullanma noktasında kendilerini iyi/çok iyi seviyede

tanımlarken tamamı ÜYZ araçlarını haftada en az 3-4 kez kullanmaktadır. ÜYZ’yi çoğunlukla

bir konuda bilgi edinmek, kodlama/programlama süreçlerinde, çözemediği soruların

çözümünü araştırma, çalışmalarına başlık üretme, ödev raporlarını yazma ve sohbet etme

amaçlı kullandıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin ÜYZ kullanımı ile ilgili olarak gizlilik

ve güvenlik noktalarında bilgi sahibi olmadığı görülmüştür. Öğrencilerden sadece iki tanesi

ÜYZ’nin bilgilerin gizliliğine dikkat ettiğini ve güvenli bir şekilde koruduğuna inanmaktadır.

Ayrıca öğrenciler verilerinin toplanması ve analiz edilmesinin kendilerini rahatsız etmediğini

ifade etmişlerdir. ÜYZ araçlarının algoritmalarının yanlı olduğunu düşünmekte ve fakat yine

de kullandıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler ÜYZ araçlarının bilgiye ulaşma ve bilgi üretme

konusunda dijital uçurumu kapatacağına inanmaktadırlar. Elde edilen sonuçlara göre

öğrencilere küçük yaşlardan itibaren doğru bilgiye ulaşma ve doğru bilgiyi üretme süreçleri

ve araştırma etiği ile ilgili eğitimler ya da dersler verilmelidir. Bununla birlikte öğrencileri

eğiten öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının da ÜYZ araçlarının kullanımı ve araştırma etiği

ile ilgili eğitimler alması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın sonuçlarının yapay zekanın

eğitim ve öğretim ortamlarında etik ve sorumlu kullanımına yönelik anlamlı çıkarımlar

sağlaması öngörülmektedir.