Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.9, sa.3, ss.964-993, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Kur’an eğitiminin 14-18 yaş gençler üzerinde
ahlakî gelişime etkisi; önemi, gerekliliği, Kur’an okumanın özel karşılığı olan
“tilâvet” kelimesinin Kur’an’daki anlam seyri, ahlak eğitimi ve Kur’an
eğitiminin ahlakî gelişim üzerinde etkisinin olup olmadığına dair kavramlar ele
alınmıştır. Araştırmada Kur’an eğitiminin teknik olarak öğre(t)nme
şekillerinden bahsetmek yerine; öğrenmenin yaşı, öğretilme mekânı, mahiyeti,
öğretici unsuru, ebeveynlerin rolü, ahlak kavramı ve alınan Kur’an eğitiminin
öğrencinin ahlakî gelişim düzeyine katkı sunup sunmadığına değinilmiştir.
Ayrıca araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonunda Kur’an’ın;
lafzı, okunması, eğitim-öğretimi gibi hususların, birey üzerinde duygusal ve
davranışsal olarak etki ettiği, gençlerin Kur’an’ın kendilerine manası ile
öğretilmesi beklentilerinin olduğu, Kur’an eğitiminin ahlaka yansıdığı ve
ahlakî tutum temin edecek sonuçlar doğuracağı bulguları elde edilmiştir. Ayrıca
Kur’an eğitimi veren bazı görevlilerin pedagojik açıdan yeterli olmadığı,
velilerin eğitim anlayışlarında çocukların öz saygısını bazen geri plana iterek
şahsiyetlerine zarar verebilecek bir tutum sergiledikleri tespit
edilmiştir.
In this study, the effect of Qur'an education on the moral
development of young people aged 14-18 is discussed within the framework of
concepts/titles such as the importance and necessity of Qur'an education, the
meaning of the word "recitation", which is the equivalent of reading
the Qur'an, in the course of time, and whether moral education and Qur'an
education affects moral development. In the research, instead of dealing with the
technical ways of learning/teaching the Qur'an, the concepts such as the age of
learning, the place of teaching, its nature, the instructor, the role of
parents, morality, and whether the received Qur'an education contributes to the
moral development level of the students are mentioned. It is concluded that
issues such as the Qur'an's wording, recitation, chant, and being taught affect
the individual emotionally and behaviorally, there is an expectation that the
Qur'an will be taught to young people of any age by using modern teaching
methods, the Qur'an education given considering its moral aspect reflects on
morality and will result in moral attitude. In addition, it is revealed that
some mosque officials who teach the Qur'an are not sufficient in terms of
pedagogy and that parents sometimes push the self-esteem of children to the background
and exhibit an attitude that may harm their personalities.