Üniversite Öğrencileri için Akılcı ve Akılcı Olmayan Düşünceler Ölçeğinin Geliştirilmesi


Kabadayı F., Güven M.

Klinik ve Ruh Sağlığı Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.1-24, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma Türk kültüründe üniversite öğrencileri için Akılcı ve Akılcı Olmayan Düşünceler Ölçeğinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, alanyazında önerilen ölçek geliştirme süreci sistematik bir şekilde takip edilmiştir. Çalışma nitel keşif, ölçme aracının geliştirilmesi ve nicel değerlendirme olmak üzere üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu yaşları 18-29 arasında değişen üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Yapı geçerliği çalışmaları Akılcı Olmayan Düşünceler Formunun, talepkarlık, rahatsız olmaya katlanamama, felaketleştirme ve değersizleştirme alt boyutlarından oluştuğunu, Akılcı Düşünceler Formunun ise tercihler, toleranslı olma, olumsuzluğun gerçekçi değerlendirilmesi ve kabul alt boyutlarından oluştuğunu göstermiştir. Akılcı Olmayan Düşünceler Formu için hesaplanan Cronbach alfa (α) ve McDonald’s Omega (ω) değerinin .86 ve Akılcı Düşünceler Formu için hesaplanan Cronbach alfa (α) değerinin .92 ve McDonald’s Omega (ω) değerinin .91 olduğu belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, Akılcı Olmayan Düşünceler Formu ile Akılcı Düşünceler Formunun geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.

The present study aims to develop a Rational and Irrational Beliefs Scale for university students in Turkish culture. The scale development process recommended in the literature was followed systematically. The study was performed in three stages: qualitative exploration, development of the measurement instrument and quantitative evaluation. The study group consisted of university students aged between 18-29 years. Construct validity studies showed that the Irrational Beliefs Form consisted of the sub-dimensions of de of demandingness, frustration intolerance, awfulizing, and global evolution of worth, while the Rational Beliefs Form consisted of the sub-dimensions of preferences, tolerance, realistic evaluation of negativity, and acceptance. The Cronbach’s alpha (α) and McDonald’s Omega (ω) value calculated for the Irrational Beliefs Form was .86 and the Cronbach’s alpha (α) value calculated for the Rational Beliefs Form was .92 and McDonald’s Omega (ω) value was .91. The findings indicate that the Irrational Beliefs Form and the Rational Beliefs Form are valid and reliable.