International Conference On New Horizons in Education (INTE), California, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 24 Ağustos 2024, ss.707-711
Şartlı Eğitim Yardımı Programı dünyada ve Türkiye’de uzun yıllardır uygulanmaktadır. Dünyada, özellikle yoksulluğun kuşaklar arası aktarımını önlemek ve beşeri sermayeye katkı sunmak amacıyla uygulanan Program’ın diğer sosyal yardımlardan ayrılan özelliği şartlılık ilkesidir. Çocuk, okula devam ettiği sürece yardımdan yararlanabilmektedir. Şartlı Eğitim Yardımı Programı, Türkiye’de 2003 yılında dezavantajlı grupta olan ailelere eğitim desteği sağlanmasıyla başlamıştır. Altı pilot ilde başlamış olup günümüzde tüm illerde ulusal düzeyde uygulanmaktadır. Türkiye’de Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı bünyesinde ve Sosyal Yardımlaşma Dayanışma Vakıfları aracılığı ile ulusal düzeyde Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına uygulanmaktadır. 2017 yılında göçmen çocuklara da yaygınlaştırılması kararı verilen Yaygınlaştırılan Şartlı Eğitim Yardımı Programı’nda yer alan nakit bileşeninin çocuklar üzerindeki etkisinin sürekliliği amaçlanmıştır. Sosyal politika alanı içinde Yaygınlaştırılan Şartlı Eğitim Yardımı Programı’nın çocukların okullaşmaları üzerindeki etkisini anlamaya yönelik bir çalışma ile karşılaşılmamıştır. Okul terki, yoksul çocukların okullaşması, göç, göçmen çocuklar ve eğitim güncel sosyal politika konuları olmasına rağmen alanyazında bu konu kapsamında sınırlılıklar bulunmaktadır. Bu kapsamda Yaygınlaştırılan Şartlı Eğitim Yardımı Programı’nın nakit desteğinden yararlanan çocukların okullaşmaları üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında küresel bağlamda ve Türkiye’de yoksulluğu desteklemek amacıyla Şartlı Nakit Transferleri programlarının uygulanışı, gelişimi, sonuçları ve sürdürülebilirliği incelemesi yapılmıştır. Kapsamlı bir alanyazın taraması yapılarak konuyla ilgili kitaplar, yüksek lisans ve doktora tezleri, makaleler, araştırmalar ve ilgili kurum ve kuruluşlara ait yayımlanan alanla ilgili raporlar incelenmiştir. Araştırmada Şartlı Eğitim Yardımı Programı’nın ilgili tüm yayınlar toplanmıştır. Daha sonra da Türkiye’de Şartlı Eğitim Yardımı Programı’yla ilgili yapılan tüm yayınlan incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında incelenen konuyla ilgili tüm yayınlar derinlemesine inceleme sonucu araştırma sorusu kapsamında değerlendirilmiştir. Elde edilen tespit bağlamda Türkiye’de Şartlı Eğitim Yardımı Programı’ndan faydalanan yerli ve göçmen çocukların okullaşmaları ve okullaşmalarının sürekliliğini sağlamada Programı’nın amacına ulaşamadığı, ulaşamaması nedeniyle Program’ın iyileştirilmesi yönünde yerli ve göçmen çocukların refah düzeylerinin yükseltilerek okullaşmalarının sürekliliğini sağlamaya yönelik öneriler geliştirmiştir.