AN ANALYSIS OF THE STUDIES ON THE TEACHING OF FORCE AND MOTION IN TURKEY


Kurt S., Güngör F.

INTERNATIONAL AEGEAN CONFERENCES ON SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES-X, İzmir, Türkiye, 5 - 07 Ekim 2024, ss.486-505, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.486-505
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fen bilimleri eğitiminin yaygınlaştırılması ve güçlendirilmesi, toplumların sürdürülebilir kalkınmasında ve küresel sorunların çözümünde kilit bir rol oynar.Bu nedenle her öğrenciye etkili bir fen bilimleri eğitiminin sağlanması ulusal hedeflerin gerçekleştirilmesinde önemlidir. Fen konularının anlaşılmasına yönelik olarak ulusal ve uluslararası pek çok çalışma yapılmış ve fen eğitimindeki zorluk yaşanılan konu alanları belirlenmiştir. Bu konu alanlarından biri de fizik konuları içinde yer alan kuvvet ve hareket ünitesidir. Kuvvet ve hareket konusunun öğretimine yönelik olarak ulusal ve uluslararası literatürde birçok çalışma yapılmıştır. Çalışmalarda bilgisayar destekli öğrenme, çoklu gösterimlere dayalı öğrenme, yazma etkinlikleri, deneysel etkinliklerle öğrenme, STEM ve robotik tabanlı öğrenme, işbirlikçi öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, kavram karikatürleriyle öğrenme, yapılandırmacı öğrenme gibi birçok öğrenme yaklaşım, yöntem ve tekniği kullanılmıştır. Konu hakkında yapılan bilimsel çalışmaların incelenmesi ve değerlendirilmesi, eğitim araştırmalarının mevcut durumunu anlamak ve gelecekteki eğilimlerini belirlemek açısından oldukça önemlidir. Ülkemizde konunun öğretimine yönelik yapılan araştırmaların neler olduğu, bu çalışmaların hangi örneklem gruplarıyla yapıldığı, hangi öğrenme yaklaşımları ve metotlarının denendiği, hangi araştırma yöntemi kapsamında araştırmaların planlandığı, bunların yıllar içindeki eğilimi gibi konular hedeflenen fen bilimleri eğitimine ulaşmada yol gösterici olacaktır. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı çalışmanın amacı «kuvvet ve hareket» konusunun öğretimine yönelik ülkemizde yapılan çalışmaların özelliklerini incelemektir. YÖK Ulusal Tez Merkezi, Dergi park ve Google akademik gibi elektronik veri tabanları taranmıştır. Araştırma sonunda ulaşılan verilere göre Ülkemizde “kuvvet ve hareket” konusu ile ilgili ulaşılan çalışmalarında en fazla tez çalışması (46) olduğu belirlenmiştir. Yapılan çalışmaların yıllar açısından dağılımı incelendiğinde en fazla çalışmanın 7 çalışma ile 2000-2012 yıllarında yapıldığı son yıllarda yapılan çalışma sayısının azaldığı görülmektedir. Çalışmaların en fazla ortaokul düzeyinde , en az ise ilkokul düzeyinde yapıldığı görülmektedir. Anahtar Kelimeler: Kuvvet ve hareket, Fen Eğitimi, Uygulama çalışmaları