REKLAM GİDERLERİ VE FİNANSAL PERFORMANS ARASINDAKİ NEDENSELLİK İLİŞKİSİ: BANKA ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Erkan C., Genç M.

ANADOLU 17 TH INTERNATIONAL CONGRESS ON SOCIAL SCIENCES, Mardin, Türkiye, 30 - 31 Mayıs 2025, ss.357-368, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mardin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.357-368
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Reklam; marka görünürlüğünün artırılması, satışların ve nihayetinde işletme performansının iyileştirilmesinde kritik bir araç olarak hizmet vermektedir. Buradan hareketle çalışmada, öncelikle reklam giderleri ile finansal performans ölçütleri arasındaki çok yönlü ilişki vurgulanmış ve sonrasında reklam giderleri ile finansal performans göstergeleri arasındaki nedensellik incelenmiştir. Çalışmada, Türkiye’de en fazla reklam giderine sahip bankalardan biri olan Akbank’ın 2008 Q1-2024 Q3’e ait verileri kullanılmıştır. Kullanılan veri seti, Türkiye Bankalar Birliği Veri Sistemi’nden elde edilmiştir. Reklam giderleri ile işletmenin finansal performans göstergeleri arasındaki nedensellik ilişkisini belirlemeden önce serilerin birim kök varlığını belirlemek için ADF birim kök testi yapılmıştır. Test sonucunda serilerin farklı seviyelerde (düzeyde, birinci ve ikinci farkta) durağanlaştığı tespit edilmiştir. Model gecikme uzunluğu AIC secim kriteri kullanılmış ve tüm serilerin gecikme uzunluğu 5 olarak tespit edilmiştir. Nedensellik ilişkisini tespit etmek için Granger nedensellik analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, işletmenin finansal performansını gösteren kârlılık değişkenleri ile reklam giderleri arasında çift yönlü nedensellik ilişkisinin var olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Reklam Giderleri, Finansal Performans, Granger Nedensellik Testi