10th International Aegean Congress on Social Sciences & Humanities, İzmir, Türkiye, 5 - 07 Ekim 2024, ss.279-294, (Tam Metin Bildiri)
İlk olarak 1960’lı yıllarda çalışmaları başlanan artırılmış gerçeklik (AG) internet erişiminin kolaylaşması, sınıflara giren akıllı tahtalar gibi faktörler sayesinde eğitimin özellikle de Fen Bilimleri eğitiminin bir parçası haline gelmiştir. Fen bilimleri AG kullanımının öğrencilerin başarı, motivasyon, ilgi, kalıcılık, eleştirel düşünme, argümantasyon, 21.yy becerileri gibi birçok alanda etkili olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin telefonla ya da tabletle kullanılabilecekleri AG telefon uygulamaları bulunmaktadır. AG uygulamalarının avantaj ve dezavantajlarının olduğu bir çalışma öğreticilere yol gösterici olabilir. Bu araştırmanın amacı Fen eğitiminde kullanılabilecek olan mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarını inceleyerek bu uygulamaların hali hazırda kullanılmakta olan öğretim programındaki hangi kazanımlarda ve konu başlıklarında yararlanılabileceğini belirlemektir. Araştırma kapsamında tarama yöntemine uygun olarak «Google play store», «Google» ve diğer internet kaynaklarında arama yapılarak ilgili mobil AG uygulamaları listelenmiştir. Ulaşılan AG uygulamaları sınıf seviyesi, Fizik, Kimya ve Biyoloji modeli kapsamları, laboratuvar uygulaması içermesi ve 2018 Fen Öğretim Programındaki kazanım boyutu, ücretli olup olmadığı yönünden incelenmiştir. Bu kapsamda güncel olan 9 uygulamaya ulaşılmış ve tablo haline getirilmiştir. Elde edilen tablo alanında uzman 2 fen eğitimcisi tarafından incelenerek kriterlere uygunluğu belirlenmiş ve diğer özellikler yönünden incelenerek tabloya son hali verilmiştir. Araştırma sonucunda Fen bilimleri eğitimine yönelik Türkçe destekli mobil AG uygulamalarının genellikle ortaokul seviyesinde 6. sınıf konularında ağırlıklı olduğu görülmektedir. Listelenen uygulamaların en çok biyoloji ardından fizik konusunda olduğu, kimya alanında daha az uygulama olduğu görülmektedir. Uygulamalardaki konuların ise ağırlıklı olarak uzay, sistemler ve canlılar ile ilgili olduğu görülmektedir. İncelenen AG uygulamalarında laboratuvara yönelik sadece bir uygulama bulunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Artırılmış gerçeklik, Fen Eğitimi, Mobil uygulamalar, AR