Küresel Krizler Ve Toplumsal Dayanişma: Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Covid-19 Fobisi Deneyimi Üzerinden Pandeminin Ruh Sağliğina Etkisinin İncelenmesi


Creative Commons License

Gencer T. E., Selçuk O., Karataş Z.

II. Uluslararası Toplum ve Ruh Sağlığı Kongresi, Diyarbakır, Türkiye, 8 - 10 Ekim 2025, ss.114-117, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.114-117
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1. Çalışmanın Gerekçesi

COVID-19 pandemisi, 21. yüzyılın en büyük küresel krizlerinden biri olarak bireylerin psikolojik

sağlığını derinden etkilemiştir. Enfeksiyon kapma korkusu ve sosyal izolasyon gibi çeşitli

durumlar, "COVID-19 fobisi" adı verilen ruh sağlığı sorununu ortaya çıkarmıştır. Bu fobi,

özellikle akademik baskılar ve geleceğe yönelik belirsizliklerle mücadele eden üniversite

öğrencilerinde kaygı, depresyon ve stresi artırmıştır. Sosyal hizmet öğrencileri, mesleki açıdan

krizlere ve toplumsal sorunlara daha duyarlı oldukları için bu durumdan daha fazla

etkilenebilmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma, sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin COVID-19

fobisi ile depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri arasındaki ilişkiyi inceleyerek küresel krizlerin

toplumun ruh sağlığı üzerindeki etkilerine odaklanmakta ve toplumsal dayanışma

mekanizmalarının bu süreçteki rolüne ışık tutmaktadır.

2. Amaçlar

Bu araştırma, Türkiye'deki üniversitelerde sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin COVID-19 fobi

düzeyleri ile depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri arasındaki ilişkiyi analiz etmeyi

amaçlamaktadır. Aynı zamanda, COVID-19 fobisinin sosyodemografik özelliklere göre farklılık

gösterip göstermediği de incelenmiştir. Elde edilen bulgular, pandemi gibi küresel kriz

dönemlerinde bu öğrencilerin psikolojik iyi oluşunu destekleyecek müdahale programları ve

toplumsal dayanıklılığı artıracak politikalar geliştirmeye katkı sağlayacaktır.

3. Yöntem

Nicel araştırma yaklaşımı benimsenerek ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın

evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin sosyal

hizmet programlarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Uygun örnekleme tekniği ile

belirlenen örneklem grubuna, 1096 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplama araçları

olarak Kişisel Bilgi Formu, COVID-19 Fobisi Ölçeği (C19P-S) ve Depresyon-Anksiyete-Stres

(DAS-21) Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde, t-Testi, Mann-Whitney U, ANOVA, korelasyon

ve çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır.

4. Bulgular

Öğrencilerin COVID-19 fobi düzeyleri orta düzeyde bulunmuştur. Kadınların, 17-24 yaş

aralığında olanların ve kronik hastalığı bulunanların COVID-19 kaygı düzeylerinin daha yüksek

olduğu tespit edilmiştir. Lisansüstü öğrencilerin fobi düzeyleri lisans öğrencilerine göre daha düşüktür. Aile geliri yüksek olanların COVID-19 fobisi diğer gelir gruplarına göre daha

düşükken, salgın sürecinde geliri yarı yarıya azalanların fobisi artmıştır. Korelasyon analizi,

COVID-19 fobisi ile depresyon, anksiyete ve stres arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu

göstermiştir. Regresyon analizi ise, anksiyete ve stresin COVID-19 fobisinin anlamlı

yordayıcıları olduğunu ortaya koymuştur. Depresyonun ise fobiyi negatif yönde yordadığı

bulunmuştur.

5. Sonuç

Çalışma, sosyal hizmet öğrencilerinin COVID-19 fobisi düzeylerinin orta düzeyde olduğunu ve

bu fobinin algılanan depresyon, anksiyete ve stresle ilişkili olduğunu göstermektedir. Bulgular,

pandemi gibi küresel kriz dönemlerinde özellikle kadın, genç ve kronik hastalığı olan öğrenciler

için ruh sağlığı destek programlarının önemini vurgulamaktadır.

Anahtar Kelimeler: COVID-19, fobi, depresyon, anksiyete, stres, sosyal hizmet, pandemi,

küresel kriz, toplumsal dayanışma.