Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.62-88, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıfların matematik dersi sınav sorularının ait olduğu öğrenme
alanlarının ve soru türlerinin MATH taksonomi grup ve kategorilerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda çalışmada karma yöntem kullanılmış ve sorular MATH Taksonomi Grup ve Kategorilerine ait
açıklamalar temel alınarak doküman incelemesi ve ki-kare testi ile analiz edilmiştir. İncelenen sorular, Doğu
Karadeniz bölgesindeki çeşitli okullardaki matematik dersi sınavlarında sorulan toplam 939 sorudan
oluşmaktadır. Bu sorulardan 260 tanesi (% 27,7) 6. sınıf, 327 tanesi (% 34,8) 7. sınıf, 352 tanesi (% 37,5) ise 8.
sınıf matematik dersi yazılı sınav sorularıdır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin matematik dersi
sınavlarında kullandıkları her 3 sorudan 2’si daha önceden öğrenilen prosedür ve algoritmaların birebir
uygulamalarını gerektiren A3 “rutin işlemlerin kullanımı” düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Soruların büyük
çoğunluğunun MATH taksonomiye göre rutin işlemleri ve temel becerileri içeren A grubundadır. Bunun yanı
sıra, daha üst düzey düşünme becerilerini gerektiren B grubunda daha az ve en üst düşünme düzeyi olan C
grubunda ise yok denecek kadar az soru bulunmaktadır.
In this study, the contents and types of elementary 6th, 7th, 8th grades’ mathematics exam questions
are analyzed according to groups and categories of the MATH taxonomy. In order to achieve this aim
documentary analysis research and Chi-square test are used and the analyses of questions are based on the
definitions of groups and categories of the MATH taxonomy. Analyzed questions consist of 939 questions
which are collected from mathematics classes of different schools at East Blacksea regions. In all of the
questions, 260 are at 6th grade (27.7%), 327 are at 7th grade (34.8%), and 352 are at 8th grade (37.5%)
mathematics written exam questions. According to the results, two in every three questions used by instructors
in math exams are at A3 "Routine use of Procedures" level in which the use of the procedure or algorithm is
required to use properly. Most of the questions are from category A which contains routine procedures and basic
abilities. in addition to this, there are fewer questions at category B which is required the higher order thinking
skill, and scarcely any questions at higher-up thinking level, category C.