in: Öğretim Teknolojileri, Doç. Dr. Aslıhan Kocaman KAROĞLU, Editor, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2022
Okuryazarlık internet, teknoloji,
görseller, medya ile ilgili bilgi sahibi olma ve bu alanlardaki bilgiyi
anlamlandırabilme yeterliliği olup, günümüzde teknolojideki gelişmelere bağlı
olarak dijital bir hal almıştır. Bu doğrultuda bilgisayar, bilgi, medya,
görsel, dijital okuryazarlık gibi birçok terim ortaya çıkmıştır. Bilgisayar
okuryazarlığı pratikte çeşitli bilgisayar uygulamalarını kullanmanın yanı sıra,
çıktı alma, disk kopyalama gibi genel bilgi iletişim teknolojileri becerilerini
de içermektedir. Bilgi okuryazarlığı, bilgi ihtiyacını belirleme, bilgiyi bulma,
değerlendirme, sentezleme, kullanma ve iletme gibi aşamaları içeren bir anlam
taşımaktadır. Görsel okuryazarlık, teknolojideki gelişmelerden yararlanarak,
görseller yoluyla verilmek istenen mesajların anlamlandırılması ve görsellerle
yeni mesajlar oluşturulabilmesi becerisidir. Medya okuryazarlığı; farklı medyalara erişebilme,
erişilen medyaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme ve medya
iletileri üretebilme becerisidir. Dijital okuryazarlık; dijital
teknolojileri sosyal, kültürel ve ekonomik alanlarda etkin kullanabilme,
enformasyonu ve enformasyon kaynaklarını değerlendirebilme, dijital dönüşümün
getirdiği risklerin farkında olabilme olarak tanımlanmaktadır. Bu doğrultuda
bilgisayar, bilgi, görsel, medya, dijital okuryazarlığın benzer yönleri olmakla
birlikte teknolojik gelişmelere paralel olarak kendine has özelliklerle
birbirlerinden ayrıldıkları ifade edilebilir.