sınıf öğretmeni adaylarının özel eğitim uygulama okulundaki öğrencilerle okul deneyimine katılmasının etkilerine ilişkin görüşlerin incelenmesi


YAZICI M. S., CUMALI D.

Trakya Eğitim Dergisi, vol.12, no.2, pp.555-573, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 12 Issue: 2
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.24315/tred.868170
  • Journal Name: Trakya Eğitim Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.555-573
  • Recep Tayyip Erdoğan University Affiliated: Yes

Abstract

Günümüzde birçok sınıf öğretmeni kaynaştırma uygulaması kapsamında özel gereksinimli öğrenciler ile çalışmaktadır. Lisans eğitiminin öğretmenlik mesleki yeterliği açısından önemi düşünüldüğünde, sınıf öğretmeni adaylarının teorik bilgi kadar uygulamaya yönelik eğitim de alması bir ihtiyaçtır. Bu araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının özel gereksinimli öğrencilerle okul deneyimine katılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Çalışma, durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini sınıf öğretmenliği ikinci sınıf öğrencisi olan 25 sınıf öğretmeni adayı ve özel eğitim uygulama merkezinde çalışmakta olan 11 öğretmeni (10 öğretmen ve 1 müdür yardımcısı) kapsamaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının özel gereksinimli öğrencilerle okul deneyimini katılmasına yönelik görüşlerinin alınmasında yapılandırılmamış gözlemin yanı sıra, okul deneyiminin öncesi ve sonrasında uygulanmak için geliştirilen anket formları kullanılmıştır. Okul deneyimi sürecinde sınıf öğretmeni adaylarıyla sürecin içerisinde olan öğretmenlerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının mesleğe başlamadan önce özel gereksinimli öğrencilerle okul deneyimine katılmalarının, kişisel ve mesleki gelişime fayda sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu noktada, sınıf öğretmeni adaylarının özel gereksinimli öğrencilere ve onlarla yürütülecek eğitime yönelik farkındalıklarında gelişim olduğu da belirtilmelidir. Bu araştırma kapsamında ayrıca, okul deneyiminin niteliğini arttırmaya yönelik katılımcı önerileri de yer almaktadır.