Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.53, sa.2, ss.681-717, 2024 (ESCI)
Bu çalışmada 2018 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı hakkında fen bilimleri
öğretmenlerinin görüşleri SWOT analizi kullanılarak tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmen
görüşlerinin Türkiye'nin farklı bölgelerine göre dağılımı ortaya konulmuştur. Çalışma,
nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseninde
yürütülmüştür. Çalışmanın verileri SWOT analiz formu kullanılarak toplanmıştır.
Öğretmenler görüşlerini form üzerinde öğretim programının dâhili unsurları olan güçlü
ve zayıf yönler ile harici unsurlar olan fırsatlar ve tehditler temaları altında ifade
etmişlerdir. Çalışmaya 196 fen bilimleri öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Sonuçlar,
programının güçlü yönlerinin tüm temalar arasında en yüksek kod frekansına sahip
olduğunu göstermektedir. Örneğin değerler eğitiminin entegrasyonu en fazla frekansa
sahip olan kodlardan birisi olarak ortaya çıkmaktadır. Ayrıca, bu çalışma bazı kodlar için
önemli bölgesel farklılıkları da ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonuçları programın
hedeflerine ulaşma potansiyeli üzerinde etkisi olabilecek dâhili ve harici unsurlara ilişkin
uygulayıcılara ve politika geliştiricilere önemli bilgiler sağlamaktadır. Ayrıca, eğitim
programlarının çeşitli açılardan değerlendirilmesi için SWOT analizinin kullanılması
önerilmektedir.
This study utilized SWOT analysis to determine science teachers' perspectives on the
new 2018 Science Curriculum (TSC2018), while also examining the distribution of these
views across different regions of Türkiye. Employing a phenomenological design, a
qualitative research approach. Data were gathered through a SWOT analysis form.
Participants shared their opinions on the form, discussing the strengths and weaknesses
(internal factors) of the curriculum, as well as the opportunities and threats (external
factors). 196 science teachers volunteered for the study. Results indicate that strengths
of the curriculum were the most frequently mentioned, with themes such as the
integration of values in education highlighted prominently. Furthermore, regional
disparities in perceptions were identified for certain themes. These findings offer
valuable insights for educators and policymakers, shedding light on both internal and
external factors that could influence the curriculum's effectiveness. The study suggests
the adoption of SWOT analysis as a tool for evaluating training programs from diverse
perspectives.