INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE ACADEMY, cilt.5, sa.8, ss.143-168, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, tartışmacı metin yazma beceri düzeyleri ile tartışmacı metin yazma başarılarının kimi değişkenlere göre farklılaşma durumu sorgulanmaktadır. Bundan dolayı araştırmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin tartışmacı metin yazma beceri düzeylerinin belirlenmesi ve birtakım değişkenlere göre farklılaşma durumunun incelenmesidir. Tarama modeline göre desenlenen araştırmanın evrenini, 2013-2014 Eğitim Öğretim Yılı’nda Rize ili Merkez ilçede 13 ortaokulun 8. sınıflarına kayıtlı öğrenciler oluşturmaktadır. Bu evrenden tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak 322 öğrenci örneklem olarak belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerden Tartışmacı Metin Yazma Formu’ndaki konulardan birini seçerek bir metin yazmaları istenmiştir. Öğrenci metinleri “Tartışmacı Metin Yazma Analitik Dereceli Puanlama Anahtarı” ve “Tartışmacı Metin Yazma Tutarlılık Dereceli Puanlama Anahtarı” kullanılarak puanlanmıştır. Bu yolla elde edilen tartışmacı metin yazma başarı puanları ile katılımcıların demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı sorgulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 paket programından yararlanılarak betimsel istatistik, t-testi, ANOVA ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin tartışmacı metin yazma başarısının “orta” düzeyde, metin tutarlılığının ise “tutarsız” düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin tartışmacı metin yazma başarı puanları ile tartışmacı metinlerinde tutarlılık puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durum, metin yazma başarısında tutarlılığın işlevini ortaya koymaktadır. Öğrencilerin tartışmacı metin yazmada iddia” ve “sonuç” birimlerini oluşturmada başarılı; “veri” birimini oluşturmada ise başarısız oldukları belirlenmiştir. Araştırmada, katılımcıların tartışmacı metin yazma başarılarında cinsiyet, anne ve baba öğenim durumu, ailenin aylık geliri ve evlerinde kitaplık olma durumlarına göre anlamlı farklılık olduğuna yönelik bulgular elde edilmiştir. Bu bulgular, sözü edilen değişkenlerin tartışmacı metin yazma başarısında belirleyici olduğunu göstermiştir.
Anahtar Sözcükler: Yazma becerisi, metin, tartışmacı metin, tutarlılık.