KURAM VE UYGULAMADA EDYTYM BYLYMLERY, cilt.11, sa.3, ss.1203-1227, 2011 (SSCI)
Bu araştırmada, ilköğretim okullarında çalışan yöneticiler ve öğretmenler tarafından örgütsel demokrasinin
ne düzeyde benimsendiğini ve uygulanabilir bulunduğu incelenmiştir. Araştırmada
Van ilindeki ilköğretim okulları alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeylerine göre sınıflandırılmış
ve bunlar arasından tesadüfî olarak seçilen okullarda görev yapan 486 öğretmen ve 71 okul yöneticisi
örnekleme alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı Şeker tarafından geliştirilen
“Örgütsel Demokrasi Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS istatistik yazılımı kullanılarak yorumlanmıştır.
Toplam puanlar üzerinden yapılan Kolmogorov Smirnov testine göre dağılımın normal olmamasından
dolayı parametrik olmayan testler uygulanmıştır. İki kategoriden oluşan değişkenlerde
“Mann Whitney-U” ikiden fazla kategorili değişkenlerde ise “Kuruskal” testi ve değişkenler
arasındaki farkın belirlenmesinde “Mann Whitney-U” testi kullanılmıştır. Araştırmada, yönetici ve
öğretmenlerin ilköğretim okullarında örgütsel demokrasiyi benimsedikleri fakat uygulanabilirliği
konusunda orta derecede bir görüşe sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Demokrasi, Örgütsel Demokrasi, Yerelleşme, Yetki Devri, Karara Katılım.