TÜRK ÇAY SEKTÖRÜNDE KURUMSAL YAPILANMA SORUNU VE BİR ÇÖZÜM ÖNERİSİ


Saklı A. R.

Ulusal Çay Kongresi, Rize, Türkiye, 21 - 23 Mayıs 2024, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Diğer pek çok hizmet gibi, Türk çay sektörü de devletin kamu hizmeti sunduğu ve yönettiği alanlar arasındadır. Devlet, çayla ilgili kamu hizmetlerini bir Kamu İktisadi Teşekkülü (KİT) olan Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü (Çaykur) aracılığıyla sunmaktadır. Bir hizmet yerinden yönetim örgütü olarak Çaykur’a “çay” konusunda özerklik verilmiştir. 1984 yılına kadar, Çaykur, devletin çay konusunda yetkili özerk kuruluşu olarak çayla ilgili her konuda yetkili ve sorumlu idi. Bu tarihte çıkarılan 3099 sayılı Kanun ile özel sektör de çay işleme, üretim ve pazarlama alanlarında faaliyete başlamıştır. Artık Çaykur, özel sektörün rakibi olduğundan onun üzerinde kural koyucu kamu yetkisi kullanamamaktadır. Başka pek çok alanda kullanılan, Devletin, “düzenleme ve denetleme” yetkisini özerk bir üst organa verme ilkesi çay sektöründe uygulanmamıştır. Hâlbuki ancak bir üst kurul (Çay Kurulu) oluşturularak sektörün bütünü için politikalar belirlenebilir ve kurallar konulabilirdi. Sektörde kamu yönetimi adına “düzenleme ve denetim” faaliyetlerini yürütecek ve sektörün tamamı için politikalar belirleme yetkisi olan bir üst organa ihtiyaç vardır. Ancak bu şekilde Çay Kurulunca hazırlanacak düzenlemeler yürürlüğe konulabilecek; ödüllendirme ve cezalandırma yetkisi kullanabilecek ve uygulama fiilen denetlenebilecektir.  Türkiye’deki özerk üst kurulların gelirini sektörden elde etmesi, sektöre yüksek bir maliyet yüklemesi anlamına gelebilir. Bu sorun, sektöre yüksek maliyeti olmayacak küçük bir üst kurul oluşturulması ile çözülebilir. Ayrıca, diğer alanlarda Tarım ve Orman Bakanlığı İl Müdürlüklerinin yaptığı görevler, çay tarım alanları noktasında Çaykur’a verilmiştir.  Çaykur’un birimleri tarafından yürütülmekte olan tarımsal hizmetlerin de bir şekilde Çay Kurulu ile ilişkilendirilmesi uygun olacaktır. Eğer, Çaykur’un fabrikalarında bulunan Tarım Müdürlükleri yerine Çay Kurulu ayrı birimler oluşturmak durumunda kalırsa, bu çok masraflı ve küçük bir Kurul olma ilkesine ters bir durumdur. Çay tarım alanları ile ilgili uygulamalar konusunda Tarım ve Orman Bakanlığı, Çaykur ve oluşturulması teklif edilen Çay Kurulu birlikte bir çözüm bulmalıdırlar.