Okul Öncesi Öğretmen ve Yöneticilerinin 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi


Özel K., Karabacak N.

12. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Ağrı, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2024, ss.45-46

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ağrı
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.45-46
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okul Öncesi Öğretmen ve Yöneticilerinin 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi

 

Giriş

Nitelikli insan yetiştirme amacıyla kurulan eğitim kurumlarının amacı, bireye 21. yüzyıl becerilerinin kazandırılmasıdır. Bu nedenle öğretim politikalarında sürekli değişiklik ve yenilikler yapılmaktadır. Bireylerin toplumun bir parçası olması, toplum içinde hayatını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmesi için bu becerileri kazanıp uygulaması önemlidir. Hızla değişen toplum ihtiyaçları, ilgi ve gereksinimler, hayatın temel becerilerinin öğretildiği okul öncesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine sahip olması gereksinimini beraberinde getirmiştir. Bu bağlamda bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır.

 

Yöntem

Araştırma, nicel araştırma deseninde ve tarama modelinde planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, kamuya ait özel eğitim uygulama anaokulu, anasınıfı ve anaokullarında görev yapan okul öncesi kurum çalışanlarından okul yöneticileri ve öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemin, Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul ve Rize illerindeki kamuya ait özel eğitim uygulama anaokulu, anasınıfı ve anaokullarında görev yapan okul öncesi kurum çalışanlarından okul yöneticileri ve öğretmenleri olmak üzere toplamda 220 katılımcı örneklem grubunu oluşturmuştur. Araştırma, 2024 eğitim yılında Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul ve Rize illerinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunda bulunan okul öncesi okul yöneticileri ve öğretmenlerine ‘Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği’ uygulanarak araştırmanın nicel verileri toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler, IBM 24 SPSS programı ile çözümlenmiştir.

 

Sonuçlar

Araştırmada erkek katılımcılarının, kadın katılımcılara göre bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri, problem çözme becerileri, girişimcilik ve inovasyon becerileri, sorumluluk ve liderlik becerileri ve kariyer bilincinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. 1-5 yıllık mesleki kıdemli iş hayatında çalışanların 11-15 yıllık mesleki kıdemli iş hayatında çalışanlara göre girişimcilik ve inovasyon becerilerine sahip olma durumu olumlu yönde farklılaşmaktadır. Öğrenim durumuna göre yüksek lisans mezunlarının, bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri, girişimcilik ve inovasyon becerileri ve kariyer bilinci lisans mezunlarına göre yüksektir. Okul öncesi eğitim kurumları çalışanlarının girişimcilik ve inovasyon becerileri arttıkça sorumluluk ve liderlik becerilerinin ve kariyer bilincinin artarken sorumluluk ve liderlik becerileri arttıkça kariyer bilinci düzeyleri de artmaktadır. Araştırma sonuçları bağlamında okul öncesi programının eğitimdeki güncel 21. yüzyıl becerileriyle desteklenerek güncellenmesine eşdeğer olarak okul öncesi eğitim kurumları çalışanlarının hizmet öncesi eğitimde 21. yüzyıl becerileriyle donanık yetiştirilmesi gerektiği önerilerinde bulunulmuştur.

 

Anahtar Sözcükler: 21.yy. becerileri, okul öncesi, eğitim, okul öncesi öğretmeni

Examining Preschool Teachers and Administrators in Terms of 21st Century Skills

Introduction

The aim of educational institutions established to train qualified people is to provide individuals with 21st century skills. For this reason, changes and innovations are constantly being made in education policies. It is important for individuals to gain and apply these skills in order to be a part of society and to continue their lives in a healthy way in society. Rapidly changing social needs, interests and requirements have brought along the need for preschool teachers, who teach the basic skills of life, to have 21st century skills. In this context, this study aims to examine preschool teachers in terms of 21st century skills.

 

Method

The population of the research consisted of pre-school institution employees, including school administrators and teachers working in kindergartens and public special education practice kindergartens. The sample of the research consisted of a total of 220 participants, including school administrators and teachers working in kindergartens and public special education practice kindergartens in the provinces of Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, Istanbul and Rize. The research was conducted in the provinces of Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul and Rize in the 2024 academic year. The quantitative data of the study were collected by applying the 'Multidimensional 21st Century Skills Scale' to the pre-school administrators and teachers in the sample group. The quantitative data obtained were analyzed through IBM 24 SPSS program.

 

 

Results

In the study, it was determined that male participants had higher information and technology literacy skills, problem solving skills, entrepreneurship and innovation skills, responsibility and leadership skills and career awareness than female participants. The level of entrepreneurship and innovation skills of employees with 1-5 years of professional experience differed positively from those of employees with 11-15 years of professional experience. As for educational status, master's degree graduates had higher information and technology literacy skills, entrepreneurship and innovation skills and career awareness than bachelor's degree graduates. As the entrepreneurship and innovation skills of the employees of preschool education institutions increased, their responsibility and leadership skills and career awareness increased, and as their responsibility and leadership skills increased, their career awareness levels also increased. In the context of the research results, it is suggested that pre-school education institutions' employees should be trained to be equipped with 21st century skills in pre-service education and the pre-school program should be updated by supporting it with the current 21st century skills in education.

 

Keywords: 21st century skills, preschool, education, preschool teacher