12. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, Ağrı, Türkiye, 10 - 12 Ekim 2024, ss.45-46
Okul Öncesi Öğretmen ve Yöneticilerinin 21.
Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi
Giriş
Nitelikli insan
yetiştirme amacıyla kurulan eğitim kurumlarının amacı, bireye 21. yüzyıl
becerilerinin kazandırılmasıdır. Bu nedenle öğretim politikalarında sürekli
değişiklik ve yenilikler yapılmaktadır. Bireylerin toplumun bir parçası olması,
toplum içinde hayatını sağlıklı bir şekilde devam ettirebilmesi için bu
becerileri kazanıp uygulaması önemlidir. Hızla değişen toplum ihtiyaçları, ilgi
ve gereksinimler, hayatın temel becerilerinin öğretildiği okul öncesi
öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine sahip olması gereksinimini beraberinde
getirmiştir. Bu bağlamda bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin 21. yüzyıl
becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem
Araştırma, nicel
araştırma deseninde ve tarama modelinde planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, kamuya
ait özel eğitim uygulama anaokulu, anasınıfı ve anaokullarında görev yapan okul
öncesi kurum çalışanlarından okul yöneticileri ve öğretmenleri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemin, Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul ve Rize illerindeki
kamuya ait özel eğitim uygulama anaokulu, anasınıfı ve anaokullarında görev
yapan okul öncesi kurum çalışanlarından okul yöneticileri ve öğretmenleri olmak
üzere toplamda 220 katılımcı örneklem grubunu oluşturmuştur. Araştırma, 2024
eğitim yılında Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul ve Rize illerinde
yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubunda bulunan okul öncesi okul
yöneticileri ve öğretmenlerine ‘Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği’
uygulanarak araştırmanın nicel verileri toplanmıştır. Elde
edilen nicel veriler, IBM 24 SPSS programı ile çözümlenmiştir.
Sonuçlar
Araştırmada erkek
katılımcılarının, kadın katılımcılara göre bilgi ve teknoloji okuryazarlığı
becerileri, problem çözme becerileri, girişimcilik ve inovasyon becerileri, sorumluluk
ve liderlik becerileri ve kariyer bilincinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
1-5 yıllık mesleki kıdemli iş hayatında çalışanların 11-15 yıllık mesleki
kıdemli iş hayatında çalışanlara göre girişimcilik ve inovasyon becerilerine
sahip olma durumu olumlu yönde farklılaşmaktadır. Öğrenim durumuna göre yüksek
lisans mezunlarının, bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerileri, girişimcilik
ve inovasyon becerileri ve kariyer bilinci lisans mezunlarına göre yüksektir.
Okul öncesi eğitim kurumları çalışanlarının girişimcilik ve inovasyon
becerileri arttıkça sorumluluk ve liderlik becerilerinin ve kariyer bilincinin
artarken sorumluluk ve liderlik becerileri arttıkça kariyer bilinci düzeyleri
de artmaktadır. Araştırma sonuçları bağlamında okul öncesi programının
eğitimdeki güncel 21. yüzyıl becerileriyle desteklenerek güncellenmesine
eşdeğer olarak okul öncesi eğitim kurumları çalışanlarının hizmet öncesi
eğitimde 21. yüzyıl becerileriyle donanık yetiştirilmesi gerektiği önerilerinde
bulunulmuştur.
Anahtar
Sözcükler:
21.yy. becerileri, okul öncesi, eğitim, okul öncesi öğretmeni
Examining Preschool
Teachers and Administrators in Terms of 21st Century Skills
Introduction
The aim of educational institutions established to train qualified
people is to provide individuals with 21st century skills. For this reason,
changes and innovations are constantly being made in education policies. It is
important for individuals to gain and apply these skills in order to be a part
of society and to continue their lives in a healthy way in society. Rapidly
changing social needs, interests and requirements have brought along the need
for preschool teachers, who teach the basic skills of life, to have 21st
century skills. In this context, this study aims to examine preschool teachers
in terms of 21st century skills.
Method
The population of the research consisted of pre-school institution
employees, including school administrators and teachers working in
kindergartens and public special education practice kindergartens. The sample of the research consisted of a total of 220 participants,
including school administrators and teachers working in kindergartens and
public special education practice kindergartens in the provinces of Aydın,
Artvin, Bayburt, Bursa, Istanbul and Rize. The research was conducted in the
provinces of Aydın, Artvin, Bayburt, Bursa, İstanbul and Rize in the 2024
academic year. The quantitative data of the study were collected by applying
the 'Multidimensional 21st Century Skills Scale' to the pre-school
administrators and teachers in the sample group. The quantitative data obtained were analyzed through
IBM 24 SPSS program.
Results
In the study, it was determined that male participants
had higher information and technology literacy skills, problem solving skills,
entrepreneurship and innovation skills, responsibility and leadership skills
and career awareness than female participants. The level of entrepreneurship and innovation skills of
employees with 1-5 years of professional experience differed positively from
those of employees with 11-15 years of professional experience. As for educational status, master's degree graduates had
higher information and technology literacy skills, entrepreneurship and
innovation skills and career awareness than bachelor's degree graduates. As the entrepreneurship and innovation skills of the
employees of preschool education institutions increased, their responsibility
and leadership skills and career awareness increased, and as their
responsibility and leadership skills increased, their career awareness levels
also increased. In the context of the research results, it is suggested that
pre-school education institutions' employees should be trained to be equipped
with 21st century skills in pre-service education and the pre-school program should
be updated by supporting it with the current 21st century skills in education.
Keywords: 21st
century skills, preschool, education, preschool teacher