Business and Management Studies: An International Journal, cilt.12, sa.4, ss.794-820, 2024 (Hakemli Dergi)
Metaverse kavramının hızla gelişen dijital
teknoloji ve sanal gerçeklik dünyası içinde önemli bir yer edindiği
söylenebilir. Bu sanal evrenin, tüketici deneyimlerine, tercihlerine ve
alışkanlıklarına dair yeni perspektifler ortaya çıkardığını ifade etmek mümkündür.
Geleneksel tüketici davranışlarının metaverse ortamında nasıl gerçekleştiğini
ve bu yeni etkileşimlerin mevcut tüketim biçimlerini nasıl şekillendirdiğini
anlamanın oldukça önem arz ettiğini söylemek mümkündür. Son yıllarda bu alanda
artan akademik ilgi ve çalışmaların hacmi göz önünde bulundurulacak olursa, bu
çalışmanın amacı Metaverse evrenindeki tüketici davranışları üzerine
literatürde yer alan çalışmaların belirlenmesi ve gelecekte yapılması muhtemel
çalışmalara yönelik kavramsal bir çerçeve hazırlanmasıdır. Bibliyometrik analiz
yöntemi ile yapılan analiz ve değerlendirmeler ile Metaverse evreni
bağlamındaki tüketici davranışlarının anlaşılmasında hangi konuların ön plana
çıktığı ve hangi anahtar kelimelerin daha sıklıkla literatürde yer aldığı gibi
başlıklar ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Web of Science Core Collection veri
tabanında yer alan tüm çalışmalar (makale, bildiri, kitap incelemesi vs.)
“Metaverse consumer behaviour” şeklinde anahtar kelimesi kullanılarak taranmış
ve veriler VOSviewer programı kullanılarak analize tabi tutulmuştur. 2010 –
2024 yılları arasında yapılmış olan 98 çalışma incelenmiştir. Bulgulara göre,
Metaverse evreninde tüketici davranışları üzerine yapılan çalışmalarda son
yıllarda ve özellikle 2023 ve 2024 yıllarında kayda değer bir artış meydana
geldiği gözlemlenmiştir. Ayrıca bulgular, çalışmalarda en fazla sayıda yer alan
anahtar kelimelerin ‘Metaverse’, ‘Tüketici Davranışları’ ve ‘Sanal Gerçeklik’
kelimeleri olduğunu, en fazla atıf almış olan yazarların D. Gürsoy, A. Dhir ve
S. Malodia olduğunu ve en çok çalışma yapılan ülkelerin ise Amerika Birleşik
Devletleri ve Hindistan olduğunu göstermektedir. Türkiye’nin literatüre bu
alandaki katkısının ise sınırlı olduğu söylenebilir. Literatürde yer alan
bibliyometrik çalışmalar incelendiğinde ise Metaverse evreninde tüketici
davranışları üzerine yapılmış çalışmaların bibliyometrik analize tabi tutulduğu
herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Çalışmanın, bibliyometrik analiz
sonucu ortaya çıkan genel harita ve yapılan analizler neticesinde, literatürde
yer alan boşluğun da belirli bir oranda doldurulmasına katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Metaverse, Tüketici Davranışları, Metaverse
Tüketici Davranışları, Bibliyometrik Analiz, VOSviewer
Jel Kodları: M30,
M31, O31, O36, Y10
It can be said that the metaverse concept has gained
an important place in the rapidly developing world of digital technology and
virtual reality. It is possible to state that this virtual universe reveals new
perspectives on consumer experiences, preferences and consumption habits. Understanding
how traditional consumer behaviours occur in the Metaverse and how these new
interactions shape existing consumption patterns is important. Considering the
increasing academic interest and volume of studies in this field in recent
years, this study aims to identify the literature on consumer behaviour in the
Metaverse and prepare a conceptual framework for possible future studies. The
analysis and evaluations made by the bibliometric analysis method tried to
reveal topics such as which topics come to the fore in understanding consumer behaviour
in the context of the Metaverse universe and which keywords are more frequently
included in the literature. All studies (articles, papers, book reviews, etc.)
in the Web of Science Core Collection database were scanned using the keyword "Metaverse
consumer behaviour", and the data were analysed using the VOSviewer
program. Ninety-eight studies conducted between 2010 and 2024 were analysed.
According to the findings, there has been a significant increase in the studies
on consumer behaviour in the Metaverse universe in recent years, especially in
2023 and 2024. The findings also show that the most frequently cited keywords
in the studies are 'Metaverse', 'Consumer Behaviour' and 'Virtual Reality', the
most cited authors are D. Gürsoy, A. Dhir and S. Malodia, and the most cited
countries are the United States and India. It can be said that Turkey's
contribution to the literature in this field is limited. When the bibliometric
studies in the literature are examined, no study has been found in which
studies on consumer behaviour in the Metaverse universe have been subjected to
bibliometric analysis. It is thought that the study will contribute to filling
the gap in the literature to a certain extent due to the general map and the
analysis made as a result of bibliometric analysis.
Keywords: Metaverse, Consumer Behaviours, Metaverse
Consumer Behaviours, Bibliometric Analysis, VOSviewer