BİR GRUP ÇOCUĞUN DENTAL ANKSİYETELERİNİN ÇOCUK HASTANE ÇİZİM SKALASI (ÇHÇS) İLE DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Okumuş İ., Arslan İ.

27. Uluslararası Bilimsel Kongre ve Sergisi, İzmir, Türkiye, 28 - 31 Ekim 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet 

 

Amaç: Dental anksiyete çocuklarda sık karşılaşılan ve hekim-hasta ilişkisini etkileyerek tedaviyi zorlaştırabilen önemli bir sorundur.  Dental anksiyetenin belirlenmesi, etkili iletişimin sağlanması ve tedavi planlanması açısından önemli bir basamaktır. Çalışmamızda Çocuk Hastane Çizim Skalası (ÇHÇS) kullanılarak dental anksiyetenin çocukların çizdikleri resimler ile değerlendirilmesi amaçlandı.

Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Çocuk Diş Hekimliği kliniğine başvuran yaşları 6-12 arasında değişen sağlıklı 100 çocuk hasta dahil edildi. Çocukların oral muayeneleri Dünya Sağlık Örgütü tarafından belirlenen standartlara uygun şekilde gerçekleştirildi. Dental anksiyete seviyeleri ise ÇHÇS kullanılarak hastalar tarafından çizilen resimlerle değerlendirildi. İstatistiksel değerlendirmede ANOVA ve Student’s t testi kullanıldı.

 

Bulgular: Çalışmaya katılan çocukların %64’ünün 6-9, %36’sının 9-12 yaş aralığında, %67’sinin kız ve %33’ünün erkek olduğu belirlendi. Çocukların ÇHÇS’ye göre belirlenen dental anksiyete değerleri yaş, uygulanan tedavi ve DMFT skoruna göre değerlendirildiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamadı (p>0.05). Erkeklerin anksiyete skorlarının (84.97 ± 24.94) kızlara göre (61,91 ± 22,41) istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlendi (p<0.001).

 

Sonuç: Erkek çocuklarının kız çocuklarına göre dental anksiyetelerinin daha yüksek olduğu görüldü. Hastane çizim skalaları dental anksiyetenin değerlendirilmesinde alternatif yöntemler arasında yer alabilir. İleriki çalışmalarda katılımcı popülasyonlarının arttırılması ve farklı parametrelerin de değerlendirilmesi önerilebilir.

Anahtar kelimeler: Dental aksiyete, Çocuk Hastane Çizim Skalası, Frankl Davranış Derecelendirme Skalası.

Abstract

Aim: Dental anxiety is a common problem in children and can complicate treatment by affecting the doctor-patient relationship. Determining dental anxiety is an important step in ensuring effective communication and treatment planning. Our study aimed to evaluate dental anxiety through drawings of children using the Children's Hospital Drawing Scale (CHDS).

Material and Methods:A total of 100 healthy children aged between 6 and 12 years who applied to the Pediatric Dentistry Clinic of the Faculty of Dentistry of Recep Tayyip Erdoğan University were included in the study. Oral examinations of the children were performed in accordance with the standards determined by the World Health Organization. Dental anxiety levels were evaluated using the pictures drawn by the patients using the CHDCs. ANOVA and Student's t test were used for statistical evaluation.

Results: It was determined that 64% of the children participating in the study were between 6-9 years old, 36% between 9-12 years old, 67% were girls and 33% were boys. When the dental anxiety values ​​of the children determined according to the CHDS were evaluated according to age, treatment applied and DMFT score, no statistically significant difference was found (p>0.05). It was determined that the anxiety scores of the boys (84.97 ± 24.94) were statistically significantly higher than the girls (61.91 ± 22.41) (p<0.001).

Conclusion: It was observed that boys had higher dental anxiety than girls. Hospital drawing scales can be among the alternative methods for the evaluation of dental anxiety. It may be recommended to increase the participant population and evaluate different parameters in future studies.

Keywords: Dental anxiety, Children&#39;s Hospital Drawing Scale, Frankl Behavior Rating Scale.