GEVHER NESIBE JOURNAL OF MEDICAL & HEALTH SCIENCES, vol.5, no.9, pp.12-14, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
ABSTRACT
Friedreich ataxia (FA) is a rare, hereditary autosomal recessive inheritance, progressive neurodegenerative disease, and its
incidence in the community is approximately 1 / 50,000.
The disease usually has neuropathological symptoms such as progressive ataxia, muscle weakness, and loss of reflex in the lower
extremity, and associated loss of gait and balance.
Although some medical drugs are used to prevent the development of FA today, there is no fully developed treatment option.
Physical therapy is the only treatment option for the suppression of symptomatic effects that occur in patients and thus to make
the person more independent.
Our patient was a 15-year-old male patient diagnosed with FA 6 years ago. The aim of this study is to investigate the contribution
of robot-assisted walking training (RDI), which is applied in addition to traditional physical therapy methods, to the functionality
of the patient.
Key words: Friedreich's Ataxia, robot-assisted gait training, walking, balance
ÖZET
Friedreich ataksisi (FA) nadir görülen, herediter otozomal resesif kalıtımlı, progresif nörodejeneratif bir hastalık olup toplumda
yaklaşık olarak görülme sıklığı 1/50.000’dir.
Hastalık da genellikle ilerleyici ataksi, kas güçsüzlüğü ve alt ekstremitede refleks kaybı gibi nöropatolojik semptomlar ve bunlara
bağlı yürüme ve denge kaybı görülür.
Günümüzde FA nın gelişimini engellemeye yönelik bazı medikal ilaçlar kullanılmaktaysa da tam anlamıyla geliştirilmiş bir
tedavi seçeneği yoktur. Fizik tedavi, hastalarda ortaya çıkan semptomik etkilerin baskılanması ve böylece kişinin daha bağımsız
kalmasına yönelik tek tedavi seçeneğidir.
6 yıl önce FA tanısı konulmuş 15 yaşında ki erkek hasta olgusunu sunmakta ki amacımız geleneksel fizik tedavi yöntemlerine
ek olarak uygulanan robot yardımlı yürüme eğitiminin (RDYE) hastanın fonksiyonelliğine katkısını araştırılmasıdır.
Anahtar Sözcükler: Frederic Ataksi, robot destekli yürüme eğitimi, denge