ULUSLARARASI TARİHTEN GÜNÜMÜZE YAHUDİLİK SEMPOZYUMU, Kilis, Türkiye, 29 Kasım 2021, ss.64-68
Bugün, yaklaşık 120 yıllık geçmişiyle sinema insan hayatıyla
pek çok kesişme noktası bulunan önemli bir sanat dalıdır. Din veya dini
olgular da bu kesişim noktalarından biridir. Bu açıdan dini grupların sinemayla
ilişkisini incelemek önemli bir husus haline gelmiştir. Bu minvalde bu
bildiride, genelde Yahudi özelde ise Aşkenaz grupların sanata ve sinemaya
dair tutumunu ele almak amaçlanmıştır. İlk profesyonel Yidiş tiyatrosu 1876'da Romanya'da kurulmuş,
birkaç yıl içinde Rusya, Polonya, Almanya, New York ve Aşkenaz nüfusu
kalabalık olan şehirlere ulaşmıştır. “Hareketli resim” teknolojisinin 20.
Yüzyıl başlarında Doğu Avrupa’ya girişiyle Yahudi girişimciler de harekete
geçmiş ve bu birikimi perdeye aktarmak üzere çalışmalara başlamışlardır. Yidiş
oyunlarına ve sinema uyarlamalarına ilgi, zaman içinde artarak bir sinema
geleneği oluşumunda etkili olmuştur. İlk dönemler “sessiz” birer film olan bu
yapımlar teknoloji ilerledikçe Yidiş stüdyo kayıtları ile gösterime
sunulmuştur. Yidiş, II. Dünya Savaşı'ndan önce Polonya ile Rusya sınırında
yaşayan Yahudiler için bir dilden daha fazlasıydı. Ve bu dilde 100'den fazla
film yapılmış olmasına rağmen bugün bunların çoğu kayıptır. Brandeis
Üniversitesi'ndeki Ulusal Yahudi Merkezi gibi enstitüler tarafından yakın
zamanda pek çok örneği yeniden kazanılan filmler arasında The Dybbuk, The
Cantor's Son, Yiddle with a Fiddle, Shulamit gibi yapımlar yer almaktadır. Yahudiler ayrıca başka ülkelerin kendi dillerindeki tiyatro
oyunlarına ve sinemalarına da önemli katkılarda bulunmuşlardır. Örneğin
sinema tarihinde Rusya’daki film yapımcılarının ve sinema sahiplerinin
birçoğunun Aşkenaz olduğu görülmektedir. Nazilerin etkin olduğu dönemde
Yahudi topluluklar pek çok açıdan etkilenmiş, Aşkenaz göçleri sonucu Yidiş
sinemasının ikinci adresi ABD olmuştur. 1930lu yıllarda Amerikan sineması artık
Yahudi girişimciler tarafından fethedilmiş ve Hollywood Yahudiler tarafından
yönetilir hale gelmiştir ancak artık Yahudilerin Yidiş dili ve sinemasına
ilgisi oldukça azalmıştır. Bu hususta ABD’de Yidiş tiyatro ve
sinemasının izleyicisini göçmen kuşaktan öteye taşıyamadığını ve yaşanan katliamların
da etkisiyle birincil izleyici kitlesinin ortadan kaldırılmasıyla birlikte de
gerilediğini söylemek mümkündür. Zaman zaman, “Kolnoa Yisraeli” olarak
bilinen İsrail Sineması da dahil olmak üzere, Yidiş filmleri yapılsa da,
birçok yapımda artık İbranice tercih edilerek Yidiş sineması arka planda
kalmaya başlamıştır.
Aşkenaz
sinemasında önceleri ana tema asimilasyon, Yahudi-Hristiyan aşk hikayeleri
gibi konular iken II.Dünya savaşı sonrası ölüm kampları, gettolar , keskin kültürel
sınırların aşılması, gelenek üzerinde katı ısrarın rahatsız edici yönleri
gibi konular ele alınmaya başlanmış; sahip olunan toplum, kimlik ve kültürün
gücü vurgulanmaya çalışılmıştır. Son zamanlarda ise genel anlamda Yahudi
yapımları içerisinde popüler temalar Filistinli-Yahudi uzlaşması, cemaat içi
yaşam, modernizm gibi konular
olmuştur. Yahudi geleneğinde, özellikle bayram, düğün ve
merasimlerde yer alan temsil kültürü
bu toplumun tiyatro ve müzik konusundaki gelişimini etkilemiştir.
Kutsal kitap pasajlarının temsillerine zamanla İncil’den hikayeler, çağdaş
meseleler de eklenmiş ve bir sahne kültürü ve ardından da sinema geleneği
ortaya çıkmıştır. Bu hususta Aşkenaz sinemasının diğer Yahudi gruplar
arasında ön plana çıkması, başarılı örnekler sergileyerek kabul gören bir
konumda bulunması gibi özellikler örneklem seçiminde etkili olmuştur. Peki
genelde Yahudi özelde Aşkenaz sinemasının gelişimi, temaları, temel
özellikleri nelerdir? İletmek istediği mesajlar ile hitap ettiği kitle arasında
nasıl bir ilişki bulunmaktadır? Öne çıkan örnekleri arasında hangi
yapımlar bulunmaktadır? Bu gibi soruların cevabını bulmak üzere Yahudi
sinemasının tarihsel gelişimi, özellikleri, örnekleri ve Aşkenaz
geleneğindeki yansımaları incelenecek, elde edilen sonuçlar analiz edilmeye
çalışılacaktır. |