Artvin İli Şavşat İlçesi, Hanlı Deresi üzerinde yapılması planlanan “Hanlı Regülatörü ve HES Projesi” ile ilgili TEKNİK BİLİRKİŞİ RAPORU


Creative Commons License

Süme V., Karslı F., Ersoy H., Turgut B., Kutrup B., Öztürk B., ...Daha Fazla

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, ss.75, Rize, 2024

  • Yayın Türü: Bilirkişi Raporu / Bilirkişi Raporu
  • Basım Tarihi: 2024
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

RİZE İDARE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞI’NA

RİZE

 

(TEKNİK BİLİRKİŞİ KURUL RAPORU)

 

1. DAVA HAKKINDA

Esas No          : 2023/565

Davacı             : Armağan YILMAZ

Vekili              : Av. Halis YILDIRIM

Davalı             : Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı

Vekili              : Av. Bahar ÖZÇELİK

Müdahil         : Hanlı Enerji Üretim A.Ş.

Vekili              : Av. Ali MERT

 

1. DAVA KONUSU İDARİ İŞLEM

Artvin İli Şavşat İlçesi, Hanlı Deresi üzerinde yapılması planlanan “Hanlı Regülatörü ve HES Projesi” ile ilgili olarak Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın 07/07/2023 tarih, E.6827386 sayı ve 7163 karar no ile vermiş olduğu “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararının iptali istemi.

 

2. DAVA KONUSU YERİN KEŞFİ

2023/565 Esas no’lu davada uyuşmazlığın çözülebilmesi için Mahkemenizin 08/07/2024 tarihli ara kararı ile Re’sen bilirkişi tayin edildik. 05/08/2024 tarihinde dava konusu yerde yapılan bilirkişi keşfi ve dosya incelemesi sonucunda bu rapor tarafımızdan hazırlanarak imzalanmıştır.

 

3. BİLİRKİŞİLERE YÖNELTİLEN SORULAR

 

1)      Dava konusu projenin yapıldığı havzada çevresel etkileri olan (HES, Kalker Ocağı, İletim Hattı, Şalt Sahası vb.) tüm projelerin birlikte çalışmaları halinde çevre üzerinde kümülatif olarak ne tür etkilerinin olacağı, birbirleri ile etkileşim içerisinde olup olmayacakları ve bu hususların ÇED raporunda değerlendirilip değerlendirilmediği,

2)      ÇED raporunda kesileceği belirtilen ağaç sayısı ile fiziki olarak kesilen ağaç sayısının örtüşüp örtüşmediği,

3)      ÇED raporu hazırlanırken yapılacak çalışmaların ne tür çevresel etkiler doğuracağı hususunda bir tespit yapılmış mı, bu yönde yapılan tespit varsa bu olumsuzlukların en aza indirilmesi için hangi tedbirlerin alındığı, alınması planlanan tedbirlerin bilimsel metotlar açısından yeterli özellikler taşıyıp taşımadığı,

4)      Projenin gerçekleştirileceği alanda doğal yapının ne tür bir özellik arz ettiği, bu yapılacak olan uyuşmazlık konusu çalışma sonucunda çevredeki bitki örtüsünün ve doğal yaşamın hangi yönde ve ne düzeyde etkileneceği, proje kapsamında ormanlık alana yapılacak müdahalenin orman ekosistemi üzerindeki muhtemel etkilerinin neler olacağı, bu çalışma kapsamında ne kadar ağaç kesiminin yapılacağı, bu miktarın ÇED raporunda gerçekçi olarak hesaplanıp hesaplanmadığı, yapılacak ağaç kesimlerinin heyelan riski üzerinde ne kadar etkili olacağı, yapılacak çalışma sonucunda bu bölgenin tekrar ağaçlandırılmansın mümkün olup olmadığı, bahse konu projenin sonuçlarının bölge ekosistemine olumlu olumsuz etkilerininneler olacağına ilişkin yeterli incelemenin yapılıp yapılmadığı, bu etkinin kabul edilebilir bir düzeyde olup olmadığı,

5)      ÇED raporunda geçici depolama alanları ve atık depolama alanları tespit edilmiş mi, bu alanlar fiilen mevcut mu? Bu alanlar atık ve geçici depolama alanı olarak kullanılmaya uygun alanlar mı? Atık depolama alanları koruma altına alınmış alanlara isabet ediyor mu? İsabet ediyorsa bunun bu alanlara atık depolamasının olumsuz etkileri olacak mı?

6)      Proje kapsamında yapılacak çalışmada ne kadar pasa malzemesinin çıkacağı, bunun ne kadarının kullanılacağı, ne kadarının depo edileceği ve depo alanının bunu alacak kapasitede olup olmadığının tespiti,

7)      Proje kapsamında yeni yol, yol genişletme veya mevcut yolların durumunda iyileştirme yapılıp yapılmayacağı, yapılacak ise yol faaliyetine ilişkin bir değerlendirme ve projelendirme yapılmış mı? Bu tür çalışmalarda bu aşamada projelendirme yapılması mümkün müdür? Yeni yol yapılacak ise hangi alanlardan (orman vb.) geçeceği ve yol miktarının ne kadar olacağı? Yolların açılmasında hangi yöntemler kullanılacağı, bunlardan ne kadarlık pasa malzemesi çıkacağı hususlarının değerlendirilmesi,

8)      Proje kapsamında kullanılacak alanlarda tarım arazisinin olup olmadığı, bu alanlarda hangi ürünlerin üretildiği, sulamalı tarıma ihtiyaç duyulup duyulmadığı, bu hususlarda yöre halkının madur edilmemesi için hangi tedbirlerin alındığı,

9)      Projenin gerçekleştirileceği alanın koruma altına alınmış alanlara (milli park, tabiat parkı, turizm alanı gibi) isabet edip etmediği, etmiyorsa bu alanlara olan yaklaşık ne kadar mesafede olduğu, projenin koruma altına alınmış alanlarla iç içe ya da mevcut mesafede bulunmasının kabul edilebilir olup olmadığı, bu alanları ne yönde ve nasıl etkileyeceği,

 

Ve bilirkişiler tarafından projenin diğer teknik yönleri incelenerek tespit edilecek diğer hususların değerlendirilmesi

 

Proje etki sahasında kalan akarsu açısından:

 

10)  Proje kapsamında üzerinde çalışılacak akarsuyun ortalama debisi nedir, bu debi hangi tarih esas alınarak belirlenmiştir, proje kapsamında planlanan bir tribün ne kadar su ile çalışır ve üst kodlarda projenin menbaı olan Karagöl’den çevre köylerin kadim su hakları kapsamında özellikle yaz aylarında sulama suyunu kullandıkları tarih aralığında akarsuda kalan suyun tribünün çalışma düzenini etkileyip etkilemeyeceği,

11)  PTD’de ölçümlere esas AGİ’lerle regülatör arasındaki mesafe ne kadar dır?

12)  PTD’de can suyu miktarının “Islak Çevre Metoduyla” tespitinin yapılıp yapılmadığı, bu tespit yapılırken harita mühendisine harita çizdirilip çizdirilmediği,

13)  Dava konusu hidroelektrik santrali projesinin özelliği dikkate alındığında, bu projenin aynı dere üzerinde mevcut hidroelektrik santrallerle birlikte değerlendirildiğinde kurulacağı dere yatağını ve ekosistemi kümülatif olarak nasıl etkileyeceği, ÇED raporunda santrali yararlanacağı derenin en az ve en fazla debi ölçümlerinin yapılıp yapılmadığı, can suyu olarak tabir edilen bırakılacak suyun sucul canlıların yaşamlarını sürdürebilmeleri için yeterli miktarı taşıyıp taşımadığı, suyun dere yatağından regülatöre alınacağı ile santralde kullanıldıktan sonra bırakılacağı nokta arasında can suyuna yan dere katılımları olup olmayacağı, bırakılacak can suyu miktarının neye göre hesaplandığı, yan dere katılımının göz önünde bulundurulup bulundurulmadığı, bu bölgede özellik arz eden sucul canlıların olup olmadığı hususunun tespit, varsa bu canlıların asgari yaşamlarını sürdürebilmeleri için ÇED raporunda bu tür tespitlere yer verilip verilmediği, bu canlıların yaşam alanları için ne tür tedbirler alındığı, alınan tedbirlerin yeterli nitelik taşıyıp taşımadığı, ve re’sen dikkate alınacak diğer etmenlerle projenin değerlendirilmesi,

14)  Projenin yapılması planlanan derede üzerinde bulunan ve projenin mansap ve manbaında yer alan tüm su kanalları, değirmenleri ve arklarının tespiti ile projenin yapılması halinde bölgenin su kullanımı ve tarımsal faaliyetlerine nasıl etkileri olabileceğinin saptanıp saptanmadığı,

15)  Projenin yapılacağı köye komşu olan ve bölgede bulunan diğer köylerin içme ve sulama sularını projenin su kaynağından alıp almadıkları, diğer köylerin de içme ve sulama suyu ihtiyaçları için aynı kaynağı kullanıyor olmaları halinde projenin uygulanması ile aynı kaynaktan su alan diğer köylerin bundan etkilenip etkilenmeyeceği veya etkileri olacağı,

16)  Suyun basınçlı borulara alınması ve basınçlı borularla iletilmesinin, derede yaşayan canlıların yaşamını ne şekilde etkileyeceği ve ayrıca suyun basınçlı borularda taşınmasının suyun kalitesine ve projenin kuyruğunda bırakılan suyun bu açıdan değerlerindeki değişimin canlıları ne şekilde etkileyeceği,

17)  ÇED raporu hazırlanırken projenin etkileşim sahasında kalan sucul canlılara yönelik tür ve özellik tespiti yapılırken proje alanı ve yakın çevresi ile ilgili olarak arazi çalışmasına dayalı tespitlere mi yer verildiği, yoksa literatür taraması sonuçlarının mı dosyaya aktarıldığı,

18)  Dere yatağında akmakta olan suyun debisi ve burada yaşayan sucul canlılara yönelik yapılan çalışmaların proje sahasında yer alan değerlerle örtüşüp örtüşmediği hususunun değerlendirilmesi,

19)   Su ekosistemi açısından, suyun basınçlı borularla transferi sonucunda su alma noktası mansabında su hızı, derinliği ve ıslahı çalışmaları sonucunda çevrede meydana gelebilecek değişmelerin sucul canlıları ve dere yataklarını nasıl etkileyeceği,

20)  Projede suya ilişkin değerlendirmenin sadece hidroloji açısından mı yapıldığı, yoksa yapılan bu çalışmaların dere yataklarına olası etkilerinin sosyo-ekonomik, ekolojik, yerleşim alanları, sosyal ve kültürel faaliyetler yönlerinden de ele alınıp alınmadığı hususlarının değerlendirilmesi,

21)  Projede balık çeşitleri için verilen ölçütler, kullanılan metot değerlendirilerek bu çeşitlerin herhangi bir olumsuzluk taşıyıp taşımadığının tespiti ile sucul canlıların yaşamlarını sürdürmeleri için bu tedbirlerin yeterli olup olmadığı, balık geçitleri projesinin Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına veya bir Su Ürünleri Araştırma Enstitüsüne uygunluğunun onaylatılıp onaylatılmadığı,

22)  Dosyaya sunulan belgelerden aynı bölgede bulunan köylerin projenin yapılacağı akarsudan kadim su hakları bulunduğu anlaşılmaktadır. ÇED raporunda bölgedeki diğer köylerin kadim su haklarının, bu köylerde faal olarak kullanılan değirmenlerin ve tarım arazileri ile sulama ihtiyaçlarına ilişkin bir değerlendirme yapılıp yapılmadığının değerlendirilmesi,

 

Sonuç olarak; bilirkişiler tarafından kendi uzmanlık alanlarıyla ilgili ÇED raporu kapsamındaki projede önemli gördükleri eksiklik, yetersizlik, bilimsel, gerçekçi ve uygun olmayan tespit, yaklaşım, taahhütlerin ortaya konulması,

 

4. DAVA ÖZETİ

 

Dava dosyası incelendiğinde, işlemin sonuçlandırılmasında kronolojik olarak şu süreçlerin geçtiği belirlenmiştir;

 

Artvin İli, Şavşat İlçesi, Hanlı ve Kireçli Köyleri sınırları dahilinde Hanlı Deresi üzerinde Akyurt Enerji Üretim A.Ş.’ne 28/05/2020 tarih ve EÜ/9366-3/04521 numaralı enerji üretim lisansı verilmiştir. Akyurt Enerji Üretim A.Ş. T.C. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)’na 06/11/2020 tarih ve 60318 sayılı yazı ile başvurarak kendilerine verilmiş olan Hanlı Deresi üzerindeki enerji üretim lisansının Hanlı Enerji Üretim A.Ş’ne devrini talep etmiştir. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu tarafından Akyurt Enerji Üretim A.Ş’ne verilen 28/05/2020 tarih ve EÜ/9366-3/04521 numaralı Hanlı Deresi üzerindeki enerji üretim lisansı yine EPDK’nun 03/12/2020 tarih ve 9744-16 sayılı kararı ile Hanlı Enerji Üretim A.Ş’ne devredilmiştir.

 

 EPDK 18/03/2021 tarih ve 10082-09/04832 Lisans numarası ile 18/03/2021 tarihinden itibaren Hanlı Enerji Üretim A.Ş.’ne Hanlı Deresi üzerinde 48 yıl 2 ay 10 gün süre ile kurulu gücü 7854 MWm/7500 MWe olan Hanlı Regülatör ve HES üretim lisansını vermiştir.

 

Hanlı Enerji Üretim A.Ş. ilk önce Akyurt Enerji Üretim A.Ş.’den devraldığı kurulu gücü 3,697MWm/3,547 MWe olan lisansı baz alarak bir ÇED raporu hazırlattırmış, Çevre Şehircilik Balkanlığı hazırlanmış olan ÇED raporu için 14/02/2018 tarih ve 24571sayılı yazısı  ile “ÇED OLUMLU” kararı vermiştir.  Rize İdare Mahkemesinde 2018/382 E. Ve 2019/E. Sayılı dosyalarla dava açılmış, Mahkeme ÇED raporunun projenin olumsuz etkilerini değerlendirme açısından yeterli olmadığı belirterek “ÇED Olumlu Kararının İptali”ne karar vermiştir. Daha sonra kurulması planlanan Hanlı Regülatörü ve HES’in kurulu gücü artırılarak yeni bir ÇED raporu hazırlattırılmış ve hazırlanan bu ikinci ÇED raporu için de Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nca ÇED OLUMLU kararı verilmiştir. İkinci ÇED olumlu kararının iptali için de Rize İdare Mahkemesinde 2020/858 E. Sayılı dava dosyasıyla yeni bir dava açılmış ve bu davanın neticesinde Danıştay 6. Daire 2022/4534 E. 2022/10028 E. İptal kararları proje için verilmiş olan ÇED Gerekli Değildir kararlarını iptal etmiştir.

 

Danıştay 6. Daire’nin iptal kararından sonra Obelya Mühendislik Çevre ve Yatırım Danışmanlığı Hizmetleri Tic. Ltd. Şti’ne Haziran 2023 tarihinde yeni bir ÇED Raporu hazırlattırılmış ve hazırlanan bu ÇED Raporu için Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı 07/07/2023 tarih, E.6827386 sayı ve 7163 karar no ile söz konusu Hanlı Regülatörü ve HES için “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararı vermiştir. Söz konusu ÇED Olumlu kararının iptali istemi için davacı Armağan YILMAZ ve diğerleri vekili Av. Halis YILDIRIM T.C. Rize İdare Mahkemesi’nde 2023/565 dosya numarası ile dava açmıştır.

 

Dava konusu proje kapsamında ilk olarak 2 adet regülatör, 2 adet iletim hattı ve 2 adet santral yapılması planlanmış, bu yapılardan Hanlı Regülatörü 2, yükleme havuzu 2, cebri boru 2 ve santral binası tamamlanarak 27/06/2021 tarihinde yapılan geçici kabul ile işletmeye alınmıştır.

 

5. İNCELEME ve DEĞERLENDİRMELER

 

5.1. Proje Alanının Harita Mühendisliği Bakımından Değerlendirilmesi

 

5.2. Proje Alanının Jeoloji Mühendisliği Bakımından Değerlendirilmesi

 

5.3. Proje Alanının Orman Mühendisliği Bakımından Değerlendirilmesi

 

5.4. Proje Alanının Ziraat Mühendisliği Açısından Değerlendirilmesi

 

5.5. Proje Alanının Biyolog Açısından Değerlendirilmesi

 

5.6. Proje Alanının Hidrolog Açısından Değerlendirilmesi

 

5.7. Proje Alanının Çevre Mühendisliği Açısından Değerlendirilmesi

 

Artvin İli Şavşat İlçesi, Hanlı Deresi üzerinde yapılması planlanan “Hanlı Regülatörü ve HES Projesi”nin inşaat ve işletme aşamalarında çevreye olabilecek muhtemel etkileri ve bu etkilere karşı ne tür önlemler alınması gerektiği veya alındığı söz konusu proje için hazırlanmış olan ÇED raporu ve yerinde yapılan bilirkişi incelemesi neticesinde değerlendirildiğinde şu sonuçlara varılmıştır:

 

a)      Artvin İli, Şavşat İlçesi, Hanlı ve Kireçli Köyleri sınırları dahilinde Hanlı Deresi üzerinde Hanli Enerji A.Ş. tarafından kurulması planlanan Hanlı Regülatörü ve HES’in kurulu gücü (9.73 MWm) 1-25 MWm arasında olduğu için ÇED Yönetmeliğine göre “Seçme-Eleme Kriterleri uygulanacak Projeler” grubuna girmektedir. Hazırlanan PTD için ilgili valilik tarafından verilen ÇED gerekli değildir kararının Rize İdare Mahkemesi tarafından iptal edilmesi neticesinde proje ile ilgili ÇED Raporu hazırlanmış ve Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına sunulmuş olması usul olarak ilgili yönetmeliğe uygundur.

b)      Bir Regülatör ve HES projesi gerçekleştirilirken faaliyetin inşaat ve işletme aşamalarının çevre üzerine olabilecek etkilerini dikkate almak gerekmektedir. İnşaat aşamasında özellikle faaliyet alanındaki bitki örtüsünü kaldırma, hafriyat kazma, nakletme, depolama, betonlama gibi işlemler yürütülürken, işletme aşamasında su tutuma ve akarsuya can suyu bırakma, akarsuyun getirdiği malzemeyi yönetme gibi işlemler vardır.

 

c)      Projede Hanlı-I ve Hanlı-II regülatörleri ile aynı santrale iki ayrı iletim hattan su temin edilmesi ve toplam üç adet türbinin çalıştırılması planlanmıştır. Birinci iletim hattı Hanlı-I regülatörünün 1440 m su kotundan 1 m çapında ve 3375 m uzunluğundaki cebri boru ile 1190 m kuyruk suyu kotuna ve ikinci iletim hattı ise Hanlı-II regülatörünün 1386,51 m su kotundan 1,5 m çapında ve 2975 m uzunluğundaki cebri boru ile 1190 m kuyruk suyu kotuna su iletecek şekilde planlanmıştır. Regülatörlerin tirol tipinde inşa edilmesi planlanmıştır. Tirol tipi regülatörlerde dere yatağına aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi betondan bir su alma yapısı inşa edilir. Toplama kanalına istenmeyen maddelerin girişini ingellemek için toplama kanalı üzerine ızgara yerleştirilir.

Şekil. Tirol tipi su alma yapısı ve ızgara tipi kesiti (Maraş, 2017).

(Maraş, C., 2017. Tirol ve Cuanda tipi su alma yapılarının tasarımı ve İLBANK A.Ş. projelerinde uygulanması, Uzmanlık Tezi, İller Bankası Anonim Şirketi)

d)       

e)      Yukarıdaki şekilden de görülebileceği gibi regülatör yapımında kullanılan tirol tipi su alma yapıları akarsu yatağında fazla bir tahribat yapılmadan inşa edilen ve suyun istenilen miktardaki kısmının çekilmesini sağlayan, balık geçişlerine olumsuz etkisi en az olan sistemlerdir.

f)       Hanlı Regülatör-I ve II ile santral arasına inşa edilecek iletim hattı ve regülatör ile santral arasındaki yol güzergahı genel olarak ormanlık bir alandır. İletim hatları, yol güzergahı ve santral binası yeri için Artvin Orman Bölge Müdürlüğü Şavşat Orman İşletme Müdürlüğünden toplam 17 370,59 m2 lik alan için orman kesim izni alınmıştır. Bu izne dayalı olarak söz konsu alan ormansızlaştırılacaktır. Ancak, kazılacak kanala cebri boru iletim hattı inşa ediltikten sonra hattın üzerinin toprak ile kapatılması ve yeniden bitki örtüsüyle kapanması mümkün olduğundan bu ormansızlaştırma bölgede kalıcı olmayacaktır. İletim hattı inşası için kazılan toprak cebri boru döşendikten sonra yine kazıldığı yere yerleştirileceğinden çevre kirliliği için olumsuz bir etki doğurmayacaktır. Özetle Hanlı HES için inşa edilecek regülatörler, iletim hattı ve santral binası için oluşacak çevresel etki bölgenin ekolojik dengesini olumsuz etkileyecek boyutta olmayacaktır.

g)      Nehir tipi santrallerde dere yatağına can suyu bırakılması, gerek bu derede yaşana canlılar ve gerekse içme ve sulama suyu teminin açısından oldukça önemlidir. ÇED Raporunda ekolojik yaşam ve su hakları dikkate alınarak Hanlı Regülatörü-I ve Hanlı Regülatörü-II den dere yatağına bırakılacak su miktarları Mayıs-Eylül ayları için (suya en fazla ihtiyaç duyulan dönem) hesaplanmış ve her ay için ayrı ayrı belirtilerek taahhüt edilmiştir. Dere yatağına bırakılacak su miktarı hesabında gösterilen yaklaşımın uygun olduğu ve DSİ’den uygun görüş alındığı görülmüştür.

 

Ayrıca, ÇED Raporunda Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünün belirlemiş olduğu çevresel akış miktarlarına uyulacağı taahhüt edilmiştir. Buna göre, Hanlı-I regülatöründen Nisan ayı için 0,166 m3/s, Mayıs ayı için 0,247 m3/s, Haziran ayı için 0,172 m3/s ve nispeten düşük akımın görüldüğü diğer aylar boyunca 0,080 m3/s  ve Hanlı-II regülatöründen Nisan ayı için 0,299 m3/s, Mayıs ayı için 0,448 m3/s, Haziran ayı için 0,313 m3/s ve nispeten düşük akımın görüldüğü diğer aylar boyunca 0,141 m3/s’lik çevresel akışın sağlanacağı belirtilmiştir. Bu akış miktarları 21.02.2015 tarih ve 29274 sayılı Resmî Gazete yayınlanan “Elektrik Piyasasında Üretim Faaliyetinde Bulunmak Üzere Su Kullanım Hakkı Anlaşması İmzalanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin ekinde (Ek-1) belirtilen “Şirketin Yükümlülükleri” başlıklı 4. Maddesinde belirtilen “... doğal hayatın devamı için mansaba bırakılacak su miktarı projeye esas alınan son on yıllık ortalama akımın en az %10’u olacaktır...” ibaresine dayanılarak hesaplanmıştır.

h)      ÇED Raporunda gerek regülatör inşa edilecek ve gerekse santral inşa edilecek alanlarda sel ve taşkına karşı gerekli önlemlerin alınacağı taahhüt edilmiştir. İşletme esnasında da can ve mal güvenliğini tehdit edebilecek rezervuar ve mansap alanlarında “Taşkın Kotu” na dikkat edileceği ve tüm tedbirlerin DSİ Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan 2020 tarihli “Enerji Amaçlı Tesislerde Çevresel Koruma, Güvenlik ve Uyarı Sistemleri Rehberi’nde belirtilen hükümlere göre önlemler alınacağı belirtilmiştir.

i)       Hanlı-I ve Hanlı-II regülatörleri ile santral binası arasında halen kullanılmakta olan ve su kullanım hakkı söz konusu olabilecek alabalık çiftliği, içme ve kullanma suyu tesisi gibi su ile çalışan herhangi bir tesis bulunmamaktadır.

j)       1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı “Kara Avcılığı Kanunu” uyarınca Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca belirlenen “Yaban Hayatı Koruma Sahaları ve Yaban Hayatı İyileştirme Alanları” proje sahasında yer almamaktadır.

k)      21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 3. Maddesinin birinci fıkrasının “Tanımlar” başlıklı (a) bendinin 1,2,3 ve 5 inci alt bentlerinde “Kültür Varlıkları”, “Sit Alanı” ve “Koruma Alanı” olarak tanımlanan ve aynı kanun ile 17/6/1987 tarihli ve 3386 sayılı Kanunun (2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun Bazı Maddelerin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bazı Maddelerin Eklenmesi Hakkında Kanun) ilgili maddeleri uyarınca tespiti ve tescili yapılan alanlar, projenin yer aldığı alanda bulunmamaktadır.

l)        Proje sahası Artvin İli sınırları içinde yer alan üç adet Milli Parktan (Hatilla Vadisi Milli Parkı, Kaçkar Dağları Milli Parkı ve Karagöl-Sahara Milli Parkı”ndan en yakın olanına (Karagöl-Sahara Milli Parkı) kuş uçuşu 8 km mesafededir. Ayrıca, Artvin İli sınırları içinde yer alan 5 (beş) adet Tabiat parkından en yakın olanına (Tavşan Tepesi Tabiat Parkı) proje sahası kuş uçuşu 6 km mesafededir.  Dolayısıyla en yakın Milli Park veya Tabiat Parkı projenin etki alanı içerisinde değildir.

m)   Yapılan literatür taramalarından bölgede endemik sayılabilecek bitki ve hayvan türünün olmadığı anlaşılmıştır.

n)      Proje sahası içinde ve yakınında 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu uyarınca belirlenmiş "Yaban Hayatı Koruma Sahaları ve Yaban Hayvanı Yerleştirme Alanları" yoktur. Alanda,  1380 sayılı Su Ürünleri Kanunu kapsamında olan Su Ürünleri İstihsal ve Üreme Sahası, Su Kirliliği Kontrol Yönetmeliği’nde tanımlanan korunacak alanlar, Hava Kalitesinin Korunması Yönetmeliği kapsamında "Hassas Kirlenme Bölgeleri" olarak tespit edilmiş sahalar da yoktur.

o)      Proje sahası içinde ve yakınında; 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu gereğince yapı yasağı getirilen alanlar, 26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşıllaştırılması Hakkında Kanunda belirtilen alanlar, 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanununda belirtilen alanlar da bulunmamaktadır.

p)      Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler uyarınca korunması gerekli alanlar bakımından değerlendirildiğinde ise proje sahası ve yakınında, 20/2/1984 tarihli ve 18318 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Avrupa’nın Yaban Hayatı ve Yaşama Ortamlarını Koruma Sözleşmesi" (BERN Sözleşmesi) uyarınca korunan alan yoktur. Proje alanında ve yakınında, 14/2/1983 tarihli ve 17959 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Dünya Kültür ve Tabiat Mirasının Korunması Sözleşmesi" nin 1. ve 2. Maddeleri gereğince Kültür Bakanlığı tarafından koruma altına alınan "Kültürel Miras" ve "Doğal Miras" statüsü verilen kültürel, tarihi ve doğal alanlar, 17/5/1994 tarihli ve 21937 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Özellikle Su Kuşları Yaşama Ortamı Olarak Uluslararası Öneme Sahip Sulak Alanların Korunması Sözleşmesi" (RAMSAR Sözleşmesi) uyarınca koruma altına alınmış alanlar, 27/7/2003 tarihli ve 25181 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Avrupa Peyzaj Sözleşmesi kapsamında alan yoktur.

q)      Projenin inşaat ve işletme aşamalarında oluşacak atık sularla ilgili olarak 31 Aralık 2004 tarih ve 25687 Sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanarak yürürlüğe giren “Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği” ile 13.08.2008 tarih ve 26876 Sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanarak yürürlüğe giren “Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 08.06.2010 tarih ve 27605 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanarak yürürlüğe giren yönetmelik hükümlerine uygun hareket edileceği belirtilmiştir. İlgili yönetmelik gereği proje sahasında su sızdırmaz fosseptik inşa edileceği ve zaman zaman fosseptikten çekilecek atıksuyun Şavşat Belediyesi kanalizasyon sistemine nakledileceği ifade edilmiştir.

r)       Çalışanların oluşturacağı evsel nitelikli katı atıkların uygun bir konteynerde biriktirileceği ve zaman zaman Şavşat Belediyesi katı atık toplama sistemine nakledileceği belirtilmiştir. Ambalaj atığı, tıbbi atık, tehlikeli atık, pil ve akümülatörler, ömrünü tamamlamış lastik, atık yağ ve bitkisel atık yağ durumunda ilgili yönetmelik hükümlerine uygun hareket edileceği taahhüt edilmiştir.

s)      Proje sahasında yapılan bilirkişi incelemesi esnasında hava kirliliğine en fazla etki edebilecek durumun araçları hareketine bağlı olarak stabilize yoldan atmosfere yayılabilecek tozların olacağı anlaşılmıştır. Zeminden atmosfere toz yayılmasını engellemek için yol güzergahlarının spreyleme ile ıslatılacağı (ÇED Raporu Sayfa 228) ifade edilmiştir, ki genel bir uygulamadır. Ayrıca, proje kapsamında 06.06.2008 tarih ve 26898 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanarak yürürlüğe giren ve 05.05.2009 tarih ve 27219 sayılı Resmi Gazete ‘de yayınlanarak yürürlüğe giren Yönetmelik ile revize edilen “Hava Kalitesinin Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliği” ile 03.07.2009 tarih ve 27277 sayılı Resmi Gazete‘ de yayınlanarak yürürlüğe giren “Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği” ve yapılan tadillerinin ilgili maddelerine uyulacağı taahhüt edilmiştir.

 

 

.5. SONUÇ

 

Artvin İli, Şavşat İlçesi, Hanlı Deresi üzerinde Hanlı Enerji Üretim A.Ş. tarafından kurulması planlanan Hanlı Regülatörü ve HES projesi için Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın 07/07/2023 tarih, E.6827386 sayı ve 7163 karar no ile vermiş olduğu “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararının iptali istemiyle T.C. Rize İdare Mahkemesinde açılan davada;

ü  Hanlı-I ve Hanlı-II regülatörleri ve HES projesi kapsamında oluşabilecek çevresel olumsuzlukların proje ile ilgili hazırlanan ÇED Raporunda ayrıntılı olarak sınıflandırıldığı ve ilgili yönetmelikler gereğince bu olumsuzluklara karşı alınabilecek önlemlerin alınacağı taahhüt edilmiştir.

 

Karar Yüce Mahkemenizindir. Gereğini bilgilerinize arz ederiz.

 

TEKNİK BİLİRKİŞİ KURULU

 

 

 

Prof. Dr. Fevzi KARSLI

Harita Mühendisi

e-imzalıdır

Prof. Dr. Hakan ERSOY

Jeoloji Mühendisi

e-imzalıdır

    Prof. Dr. Bülent TURGUT

             Ziraat Mühendisi

                e-imzalıdır

 

 

 

              Prof. Dr. Bilal KUTRUP

                        Biyolog

                     e-imzalıdır

                    Prof. Dr. Veli SÜME

                 Hidrolog

            e-imzalıdır

 

 

 

Prof. Dr. Bahtiyar ÖZTÜRK                                                       Arş. Gör. Emre KÜÇÜKBEKİR

              Çevre Mühendisi                                                                              Orman Mühendisi

            e-imzalıdır                                                                                         e-imzalıdır