Butik Çay Markalarının Pazarlama Stratejileri Üzerine Nitel Bir Çalışma


Yavuz Abanoz Y., Çakıroğlu K. I., Çomoğlu M.

Bölgesel Kalkınma Dergisi / Journal of Regional Development, cilt.03, sa.01, ss.20-37, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Çay tarımı, özellikle kırsal bölgelerde gelir düzeyi düşük insanların bütçelerine önemli katkı sağlamaktadır. Türkiye’de çay sektörü hem bulunduğu bölge için alternatifsiz bir sektör niteliğindedir hem de ülkenin neredeyse tamamına yakın çay talebini karşılamaktadır. Ülkemizde siyah çay tüketici için geleneksel tercih olmaya devam etmekle birlikte artan sağlık bilinci, organik ürünlere olan ilgi, tüketmesi kolay ürünlerin trendi gibi faktörler Türk çayının nasıl üretileceğini ve pazarlanacağını yeniden şekillendirmektedir. Türkiye’de fabrikasyon ölçekli geleneksel çay üretimi baskın olsa da genç tüketiciler arasında bitkisel ve özel çaylara olan ilginin artması ile özellikle kalite odaklı, küçük kapasiteli üretime yönelik butik çay üretiminin önem kazandığı söylenebilir. Bu noktada pazardaki konumlarını koruyabilme, hedef kitlelerinin beklentilerini karşılayabilme ve rekabet edebilme açısından butik çay üreticilerinin pazarlama ve markalaşma stratejilerinin ortaya koyulması ve değerlendirilmesi önemli olmaktadır. Bu çalışmada Türkiye çay pazarında niş pazar olarak nitelendirilebilen butik çay üreticilerinin pazarlama ve markalaşma stratejilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda çay üretiminde ilk sırada yer alan Rize ilinde kendisini butik çay üreticisi olarak tanımlayan 12 işletme ile derinlemesine görüşmeler yapılmış olup, içerik analizi uygulaması sonucunda elde edilen bulgular ışığında yeni gelişmekte olan bu pazarın mevcut durumu ortaya koyulmuş ve pazarlama stratejilerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur. 

Tea cultivation makes a significant contribution to the budgets of low-income people, especially in rural areas. The tea sector in Türkiye is both an unrivaled sector for the region and meets almost the entire tea demand in the country. While black tea continues to be the traditional choice for consumers in our country, factors such as increasing health awareness, interest in organic products, and the trend of easy-to-consume products are reshaping how Turkish tea will be produced and marketed. Although traditional tea production on a factory scale is dominant in Türkiye, it can be said that boutique tea production, especially for qualityoriented, small-capacity production, has gained importance with the increasing interest in herbal and specialty teas among young consumers. At this point, it is important to reveal and evaluate the marketing and branding strategies of boutique tea producers to maintain their position in the market, meet the expectations of their target audience and compete. This study aims to reveal the marketing and branding strategies of boutique tea producers, who can be described as a niche market in the Turkish tea market. In this context, in-depth interviews were conducted with 12 businesses that define themselves as boutique tea producers in the province of Rize, which ranks first in tea production, and the status of this newly developing market was revealed in the light of the findings obtained as a result of the content analysis application and suggestions were made regarding marketing strategies.