Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.1356-1390, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, Etkileşim (Duality), Gereklilik (Necessity) ve Sorgulama (Repeated
Reasoning) (EGS) prensiplerine dayanan öğretim yönergesinin, sindirim süreci ve sindirim
sistemi konusunun öğretim sürecine uygulanarak etkisinin araştırılması amaçlanmıştır.
Çalışma özel durum yöntemine uygun olarak yürütülmüştür. Etkileşim basamağında 13
biyoloji öğretmen adayı ile çalışılarak anlama şekilleri elde edilmiştir. Gereklilik basamağında
ise üç biyoloji öğretmen adayı ile derinlemesine uygulamalar gerçekleştirilerek hem öğretmen
adaylarının anlama şekillerinde bir değişim meydana getirilmeye hem de EGS tabanlı
öğretimin etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak Durum Belirleme Testi,
yarı-yapılandırılmış mülakat, bireysel rapor ve video kayıtları kullanılmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi yöntemiyle temalar oluşturulmuştur. Temalara ilişkin elde edilen
anlama şekilleri yeterli, yetersiz, yanlış, yüzeysel ve kavram yanılgılı kategorilerinde
değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmen adaylarının
sindirim süreci ve sindirim sistemi hakkında en fazla yüzeysel ve yetersiz anlama şekillerine
sahip oldukları, bunu kavram yanılgılı anlama şekillerinin takip ettiği ve en az yanlış anlama
şekillerine sahip oldukları belirlenmiştir. Uygulamalar sonrasında yüzeysel, yetersiz, yanlış ve
kavram yanılgılı istenmeyen anlama şekillerinin yeterli anlama şeklinde değiştiği, EGS tabanlı
öğretim yönergesinin öğrencilerin anlama şekillerinin değiştirilmesinde olumlu etkisinin
olduğu ortaya konmuştur. Bu nedenle farklı biyoloji konularının öğretiminde veya farklı
dersler kapsamında EGS tabanlı öğretime yer verilebilir.
In this study, the application of DNR based instruction to the teaching and learning
process of the digestion and human digestive system have been investigated. The study
employed the case study approach. At the Duality level, thirteen pre-service teachers’ ways of
understanding about digestion and digestive system were determined. Afterwards, at the
Necessity level, intensive studies has been done with three of the pre-service teachers in order
to both develop desired ways of understanding and reveal the effect of DNR based instruction.
Knowledge Determination Test, semi-structured interviews, individual reports and video
recordings were used as the data collection tools. Data were analyzed using the content analysis
method and the themes were determined. The themes related to the ways of understanding
were categorized as adequate, inadequate, false, superficial and misconception. According to
the findings, the pre-service teachers mostly had superficial and inadequate ways of
understandings about digestion and digestive system. They were followed by misconceptions
and false understandings. After the teaching trajectory, the categories of inadequate, false,
superficial and misconception changed to the category of adequate and DNR based instruction
had positive effect on changing the ways of understandings. Consequently, it can be said that
DNR based instruction can be used in teaching different biology subjects and different courses