2.uluslararası bilim teknoloji ve sanat kongresi, Antalya, Türkiye, 17 - 19 Ekim 2025, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışma, 5. sınıf öğrencilerinin işlem önceliği konusundaki bilimsel bilgilerini, bilgi eksikliklerini, güven eksikliklerini ve kavram yanılgılarını tespit etmek, yanılgılara yönelik pedagojik çözüm önerileri geliştirmek amacıyla geçerli ve güvenilir bir teşhis testi geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik, Ortaokul Matematik Öğretim Programı’na uygun olarak tasarlanmış, yapay zeka aracı Chatgpt ile desteklenmiş 15 çoktan seçmeli sorudan oluşan iki aşamalı bir teşhis testi geliştirilmiştir. Bu teşhis testi Rize’de üç ayrı devlet okulunun 5.sınıfında öğrenim gören 40 öğrenciye, 2024-2025 eğitim- öğretim yılında uygulanmıştır. 15 soruluk test için yapılan analizler sonucu test 13 maddeye indirilmiş ve uygulanabilir hale getirilmiştir. Test ile, öğrencilerin kavram yanılgıları, bilimsel bilgi düzeyleri, bilgi eksiklikleri ve güven eksiklikleri hakkında detaylı bilgiler elde edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin özellikle üslü ifadeler ile parantezli işlemler içeren sorularda zorlandığını, işlem önceliğini öncelikle toplama ve çıkarma işlemine verdikleri yönünde kavram yanılgıları olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar, matematik öğretiminde erken dönemde müdahalenin önemini vurgulamakta ve 2024 müfredatının beceri odaklı hedeflerin geliştirilmesinin önemine değinmektedir. Çalışma, işlem önceliği kurallarının 5. sınıf müfredatında daha açık bir şekilde ele alınması, somut materyaller ve dijital araçlarla öğretimin desteklenmesi gibi öneriler sunmaktadır