Eğitimde Dijital Dönüşüm: Çevrimiçi Program Geliştirme Dersinin Öğretmen Yetiştirmedeki Rolü


Creative Commons License

AKINCI M., SAHIN H.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.2, ss.2048-2068, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı öğretmen yetiştirme lisans programlarında yer alan çevrimiçi eğitimde program geliştirme dersinin değerlendirilmesidir. Çalışmada karma yöntem tasarımlarından eşzamanlı tasarım kullanılmış ve program değerlendirme modeli olarak Stake tarafından 1967 yılında oluşturulan Uygunluk-Olasılık Değerlendirme Modeli tercih edilmiştir. Araştırma verileri, Türkiye'nin kuzeydoğusundaki bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 97 öğretmen adayından ve Türkiye'nin her bir coğrafi bölgesinden eğitimde program geliştirme dersini yürüten yedi öğretim elemanından toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri, açık uçlu sorulardan oluşan öğretmen adayı beklenti ve memnuniyet anketleri, öğretim elemanı görüşmeleri ve ders gözlem formları, ders sırasında kullanılan dokümanlar kullanılarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel verilerini toplamak için ise Program Geliştirme (PG) Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, çevrimiçi eğitimde program geliştirme dersinin öğretmen adayları tarafından öğretmen istihdamının faydalı bir yönü olarak görüldüğünü göstermektedir. Bununla birlikte, çevrimiçi ders; sınırlı yöntem çeşitliliği, yetersiz etkileşim ve öğretime daha az aktif katılım gibi zorluklar ortaya çıkarmaktadır. Araştırmada vurgulanan sorunların ve benzer endişelerin üstesinden gelmek için çeşitli çözümler önerilmiştir.
This study aims to evaluate the online curriculum development course in teacher training undergraduate programs. In this study, convergent parallel design, one of the mixed method designs, was used and the Congruence-Contingency Evaluation Model created by Stake in 1967 was preferred as the curriculum evaluation model. The research data was collected from 97 pre-service teachers studying at the faculty of education of a state university in the northeast of Turkiye and seven instructors from each geographical region of Turkiye conducting the curriculum development course. The study's qualitative data was collected using pre-service teacher expectation and satisfaction surveys consisting of open-ended questions, instructor interviews, course observation forms, and documents used during the course. Moreover, the Curriculum Development (CD) Achievement Test was used to collect the quantitative data for the study. Research findings show that the curriculum development course in online education is viewed as a beneficial aspect of teacher employment by pre-service teachers. However, the online course presents challenges such as limited method diversity, reduced interaction, and less active participation in teaching. Several solutions have been suggested to tackle the related issues and similar concerns highlighted in the research.